Valtakunnallinen kuntoutus

Kursseilla etsitään voimavaroja ja keinoja arjessa selviytymiseen. Kurssit ovat ryhmämuotoista ja tavoitteellista kuntoutumista edistävää toimintaa, joka perustuu vertaistukeen ja on ammattilaisten ohjaamaa. Kurssilla saat tietoa syövästä sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen ja elämänmuutokseen.

Syöpäjärjestöjen kursseista

Koronavirustilanteen vuoksi Syöpäjärjestöjen kursseihin saattaa tulla muutoksia kurssin aikatauluun tai toteuttamistapaan. Kurssi voidaan joutua myös perumaan. Kurssitietoja päivitetään sekä tämän sivuston kurssihakukoneeseen että kurssin järjestävien yhdistysten verkkosivuille. Lisätietojen saamiseksi voit olla yhteydessä kurssin järjestävään yhdistykseen.

Syöpäjärjestöt toteuttaa kasvokkaista kurssitoimintaa noudattamalla huolellisesti terveysviranomaisten ja Suomen hallituksen ajankohtaisia ohjeistuksia ja suosituksia sekä aluekohtaisia rajoituksia. Voit keskustella yhdistysten neuvontahoitajien kanssa omasta osallistumisestasi kursseille ja saada lisää tietoa ryhmien järjestämisestä.

_______________________________________________________________________

Kursseja sekä sairastuneille että läheisille

Syöpäjärjestöjen kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa.

Kurssit ovat joko avokursseja tai laitoskursseja. Avokurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään lähellä kuntoutujaa, esimerkiksi syöpäyhdistyksissä. Laitoskurssit ovat 3–5 päivän jaksoja kuntoutuskeskuksissa eri puolella Suomea. Kurssivalikoimasta löytyy yksilö-, pari- ja perhekursseja. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Syöpäyhdistykset järjestävät virkistyslomia eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen, syöpään sairastuneille lapsille ja nuorille sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Myös kurkku- ja suusyöpäpotilaille on omia virkistyslomia.

Tietoa vuoden 2022 kursseista

Syöpäjärjestöjen vuoden 2022 kurssiopas löytyy kaikkisyovasta.fi-sivustolta:

Tukea kuntoutumiseen | Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)

Kurssihakemuslomake:

Tulostettava hakemuslomake Syöpäjärjestöjen kursseille

Hakulomakkeen voi joko täyttää verkossa ja tulostaa, tai tulostaa ja täyttää käsin. Toimita lomake siihen alueelliseen syöpäyhdistykseen tai potilasjärjestöön, joka kyseisen kurssin järjestää.

Kela rahoittaa kursseja syöpää sairastaville aikuisille. Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville (esim. eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, suun ja nielun alueen syöpä, rintasyöpä). Kurssin tiedoissa on maininta, jos se on tarkoitettu tietyn ikäisille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina. Kursseille haetaan Kelan lomakkeella KU 132. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto B. Hakemus ja lääkärinlausunto toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja Kelan kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät
osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku.
Käytä hakusanaa syöpä.

Tietoa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämistä Kelan kursseista löydät tästä linkistä:

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämät kurssit