Toiminnanjohtajan tervehdys!

Inge-Brit Barkholt

Aloitin syyskuun alussa toiminnanjohtajana Etelä-Suomen Syöpäyhdisty ry:ssä. Olen ehtinyt saada vähän näköalaa minulle uuteen tehtävään.

Iloitsen mahdollisuudesta toimia syöpää sairastavien ja heidän läheistensä hyväksi erilaisesta näkökulmasta tässä uudessa tehtävässäni. Olen tehnyt työtä syöpää sairastavien ja heidän omaisten parissa apulais- ja osastonhoitajana Vaasan keskussairaalan Onkologian klinikassa johtamis- ja kehittämistehtävissä reilut 20-vuotta. Johtamistehtävistä huolimatta olen ollut myös mukana potilastyössä, jonka on ollut äärimmäisen antoisaa erilaisine kohtaamisineen. Viimeisin koulutukseni on johtamisen ja kehittämisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Olen uuden edessä kaikin puolin muuton myötä Vaasasta Helsinkiin. Asuin aikoinaan pääkaupunkiseudulla ja silloin muuttaessani ajattelin, että ehkä joskus vielä palaan. Nyt olen täällä – miten hieno tunne!

Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen toimialue on hyvin laaja, joten haastetta riittää. Järjestön tunnettavuus ja tavoitettavuus koko alueella antaa haastetta. Tavoitteena on kuitenkin edistää ja tukea syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä psyykkistä ja sosiaalista selviytymistä sairauden eri vaiheissa sekä edistää kansalaisten terveyttä alueellamme. Henkilökohtainen haaste on oppia järjestömaailma ja siinä toimiminen. Olen saanut kokea, kuinka hienosti minut on otettu vastaan. Kiitos siitä kaikille! Olen saanut neuvoja ja opastusta tarpeen mukaan sekä omassa työyhteisössä että yhteistyökumppaneilta.

Tärkeintä on olla ihminen ihmiselle, jatkaa hyvää toimintaa, jonka keskiössä on meidän jokaisen hyvä elämä ilman syöpää tai syövästä huolimatta. Meitä kaikkia Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksessä toimivia tarvitaan: paikallisosastojen toiminta, vapaaehtoisten, tukihenkilöiden, työntekijöiden, hallituksen ja edustajiston yhteinen panos toiminnassa on ensiarvoisen tärkeää. Yhdessä olemme enemmän! Oma keskeinen tehtäväni on luotsata toimintaa eteenpäin vastaten muuttuvan yhteiskuntamme tuomiin tarpeisiin siten, että syöpään sairastunut ja hänen läheisensä ovat yhdistyksemme toiminnan keskiössä.

Hyvää syksyä kaikille!