Nuoret tärkeä kohderyhmä terveyden edistämistyössä

Kirsi Roos

”Lapsuus on ainutkertainen aika. Se eletään vain kerran ja sitä on turha lopettaa liian aikaisin kokeilemalla päihteitä.” Näin upeasti ajatuksensa kertoi kuudesluokkalainen poika osallistuessaan ”Valintojen stoori” tunnille. ”Valintojen stoori” on tunne- ja turvataito sekä päihdekasvatusmenetelmä, jossa nuorten kanssa keskustellaan videolta nähtävän kuvitteellisen tarinan kautta yllämainituista teemoista. ”Valintojen stoori” herättelee nuorten omia ajatuksia mm. päihteiden käytöstä sekä siitä, minkälaisia seurauksia tehdyillä valinnoilla saattaa olla. Ennen ”Valintojen stoori” tunnille tuloa oppilaiden kanssa on jo luokassa pelattu aiheeseen liittyvää peliä ja vielä tunnin jälkeen heidän kanssaan keskustellaan aiheesta. Myös huoltajille järjestetään vanhempainilta.

Iloisesti hälisevä tyttöjoukko pelmahtaa Essyn esittelypöydän äärelle vantaalaisen ammattioppilaitoksen aulassa. Tyttöjen katseet kiinnittyvät pöydällä olevaan nuuskasuuhun sekä tervapurkkiin. ”Yäk, inhottavaa! Mitä toi on?” kommentteja alkaa kaikua ilmassa. Syvä hiljaisuus valtaa tyttöjoukon, heidän kuullessaan, että purkki pitää sisällään vuoden tervat, jos polttaa askillisen savukkeita päivässä. Nuuskasuuhun kurkistettaessa kuuluu jälleen ”Iik, inhottavaa!” huudahduksia. Sen jälkeen kännykkäkamerat alkavat napsia kuvia havaintomateriaaleista. Kuvat leviävät saman tien somen kautta nuuskaaville sekä tupakoiville kavereille.

Tämän jälkeen aletaan keskustella omasta tupakoinnista ja sen lopettamisesta. ”Isä poltti vuosikausia ja pääsi röökistä eroon muutama vuosi sitten. En halunnut jäädä iskää huonommaksi ja lopetin viime kesänä. Rahaa on säästynyt älyttömästi ja olo on parantunut. Ihan parasta aikaa ikinä!” Toiset kuuntelevat ystävän kertomusta ja tyttöjoukossa alkaa kyteä ajatus: ”Mitäpä, jos minäkin pystyisin samaan..?”

Nämä edellä kuvatut toimintatavat ja hetket ovat esimerkkejä siitä, minkälaista terveyden edistämistyötä yhdistyksessämme tehdään. Tämä työ on tärkeää, koska tiedämme, että jopa 40 % syöpätapauksista on ehkäistävissä elintavoilla. Etenkin lapsiin ja nuoriin kannattaa keskittyä, koska syövän kehittyminen kestää yleensä pitkään ja elintavat omaksutaan jo varhain.

Keskeisinä tekijöinä terveyden edistämistyössämme ovat jalkautuminen nuorten pariin, heidän kohtaamisensa ja kuuntelemisensa. Tämän päivän nuorilla on valtava tarve tulla kuulluiksi ja nähdyiksi. He kaipaavat yhä edelleen netin tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi aiheeseen perehtyneen aikuisen kanssa käytyä aitoa, välittävää keskustelua. Liikkeellä on myös paljon harhaluuloja ja väärää tietoa esim. päihteistä. Tehtävänämme on välittää tutkittua ja ajan tasalla olevaa tietoa, sekä kumota vääriä uskomuksia. Yhteistyö eri tahojen, kuten toisten järjestöjen sekä oppilaitosten kanssa on välttämätöntä. Yhdessä meillä on enemmän mahdollisuuksia viedä sanomaamme eteenpäin ja luoda tuleville sukupolville edellytyksiä terveellisempään elämään.