Toimintamme on käynnistynyt!

Inge-Brit Barkholt

Elämme edelleen poikkeuksellista aikaa. Olemme tavalla tai toisella sopeutuneet epidemiatilanteeseen. Ensin tiukkoihinkin elämänpiiriä rajoittaviin ohjeistuksiin, jotka ovat hämmentäneet monia meistä ja saaneet aikaan hyvin erilaisia tuntoja ja mietteitä. Rajoituksia on purettu kesän aikana ja toivoimme, että vähitellen elämä palaa takaisin vanhoihin uomiinsa. Vai onko se mahdollista? Palataanko oikeastaan uuteen normaaliin?

Syöpää sairastavien ja heidän läheistensä kanssa keskustelemme usein hoitojen jälkeen paluusta uuteen normaaliin. Kun elämässä tapahtuu suuria, pysäyttäviä asioita, joudumme väistämättä tavalla tai toisella pysähtymään ja asemoimaan itsemme uudelleen suhteessa itseemme ja ympäristöömme. Miten tästä selvitään, miten tästä eteenpäin, millä tavoin jatkamme elämäämme?

Meillä on erilaisia keinoja selviytymiseen kriisien keskellä. Sosiaalinen turvaverkko on monelle hyvin kantava voima. Vertaistuki – saman kokeneen kanssa asioiden ja ajatusten peilaaminen auttaa monia. Mahdollisimman tasapainoinen arki auttaa jaksamisessa, se sekä liikunta ovat selviytymistä edesauttavia asioita. Merkityksensä hyvinvoinnillemme on myös toiveikkuudella, kiitollisuudella ja elämän mielekkyyden kokemuksella.

Keväällä alkaneen epidemiatilanteen jälkeen luonto heräsi kauniin kevään jälkeen lämpimään kesään, niin kuin jo vuosisatojen ajan. Luonnon vuodenkierto jatkaa kulkuaan epidemioista huolimatta. Tämä voi jäädä meiltä näkemättä, jos elämässä on tapahtunut niin suuria asioita, että ympärille näkemiseen ei riitä voimavaroja. Niin myös tämän kevään ja kesän aikana, epidemiasta huolimatta, ihmisiä on sairastunut syöpään tai muihin vakaviin sairauksiin. On myös ihmisiä, jotka kriisin aikana saavat voimavaroja juuri luonnosta.

Yhdistyksenä jouduimme myös muutoksen eteen maaliskuussa – miten järjestää palveluitamme, jotka ovat toteutettu kasvokkain henkilökohtaisesti tai ryhmissä. Emme jääneet toimettomiksi, vaan muutimme palveluitamme etäyhteyksin toteutettaviksi. Olemme saaneet kiitosta etäryhmistä, joita järjestimme. Henkilökunnalle muutos oli suuri digiloikka – toteuttaa yhdistyksen palveluita verkkovälitteisesti. Yhdessä opetellen ja raameja luoden onnistuimme. Samalla asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä myös puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta verkkovälitteisiin tapaamisiin, mutta puhelimitse meidät on tavoitettu myös hyvin.

Syksyn toimintaa suunnittelimme ennen juhannusta ja päädyimme lähtemään ajatuksesta, että voimme tarjota palveluitamme kasvokkain huomioiden hyvän käsihygienian ja turvaetäisyydet sekä tehostetun siivouksen toimitiloissamme. Seuraamme Suomen hallituksen ja viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden mukaan tarjoamissamme palveluissa, yleisötapahtumissa ja paikallisosastojemme toiminnassa.

Suunnittelimme syksylle osittain etäryhmiä keväästä saadun hyvän palautteen innoittamana toteutettavaksi Teams-sovelluksella verkossa. Yhdistys toimii niin isolla alueella, että kaikilla ei ole muutoinkaan mahdollisuutta tulla palveluidemme äärelle toimipisteisiimme. Syksyn palvelut ja toimintamme löytyvät jo kotisivuiltamme ja perinteinen paperinen toimintakalenterimme on ilmestynyt. Koska valtakunnallisesti uusien Covid-19 – tartuntojen määrä on edelleen varsin vähäinen, mutta niiden ilmaantuvuus on selvästi noussut heinäkuun alun lukuihin verrattuna (THL 12.8.2020), tulemme muuttamaan joitakin jo suunniteltuja kasvokkain tapahtuvia ryhmiä etäryhmiksi. Neuvontahoitajia ja vertaistukihenkilöitä voi tavata kasvokkain tai puhelimessa. Neuvontahoitajat voi tavata myös Teams-sovelluksen kautta etätapaamisena tai heille voi lähettää sähköpostia.

Seuraa kotisivujamme sekä facebook-ilmoituksiamme ja ole yhteydessä!

Kotisivuiltamme löydät myös ohjeen kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaan osallistumisesta. Tervetuloa käyttämään palveluitamme kesän jälkeen!

Inge-Brit Barkholt