Vertaistuki

Saman kokenut osaa tietyissä tilanteissa auttaa parhaiten syöpään sairastuneita. Kuunteleva korva ja myötätunto voivat olla iso apu. Etelä-Suomen Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia.

Vertaistukihenkilö tukee läsnäolollaan. Hän auttaa sairastuneita ja tämän läheisiä löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä. Tukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, tehtäväänsä koulutettuja ja vaitiololupauksen antaneita. Etelä-Suomen Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Yhdistys ohjaa ja organisoi tukihenkilötoimintaa.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön? Ota yhteyttä oman alueesi neuvontapalveluun tai täytä lomake.

Haluan tukihenkilön

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Haluaisitko itse ryhtyä tukihenkilöksi?

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, vertaistukiryhmiä ja kursseja. Ryhmät on tarkoitettu niille, jotka haluavat vaihtaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Paikallisosastot järjestävät monenlaista virkistystoimintaa eripuolilla Etelä-Suomea. Tutustu osastoihin ja lähde rohkeasti mukaan!

Vertaistukihenkilöiden välitys

Helsinki ja pääkaupunkiseutu

p. 044 730 3303 ma− to klo 9−15 kuntoutusohjaaja Kirsi Roos

p. 050 4088 420 ma–pe klo 9–15  neuvontahoitaja, sairaanhoitaja-kätilö Satu Forsström

Lahti ja Riihimäki

p. 044 730 3302 tai 0400 776 063, ma–to klo 9–15 tai ajanvarauksella kuntoutussihteeri Hannele Salovaara

Vertaistukipiste Syöpätautien klinikalla

Vertaistukipiste OLKA toimii HUS:n Syöpätautien klinikalla sisääntuloaulassa. OLKAssa voit jutella vapaaehtoistemme kanssa. Vertaistukipiste on auki, kun vapaaehtoisemme on paikalla. Piipahda katsomaan, onko vertaistukipiste auki tai ota yhteyttä. Aukiolosta ilmoitetaan myös Facebook-sivuilla.

olka@hus.fi ja p. 050 3753914

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Vertaistalo auttaa potilaita ja heidän läheisiään löytämään tukea paikasta ja ajasta riippumatta. Sivuilla on hakukone, jolla etsiä apua.