Vertaistuki

Saman kokenut osaa tietyissä tilanteissa auttaa parhaiten syöpään sairastuneita. Kuunteleva korva ja myötätunto voivat olla iso apu. Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (Essy) välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia.

Essyn koulutetut vertaistukijat tukevat sairastunutta ja läheisiä

• Vertaistukihenkilö tukee läsnäolollaan. Hän auttaa sairastunutta ja tämän läheisiä löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa.
  • Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.
  • Tukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, tehtäväänsä koulutettuja ja vaitiololupauksen antaneita.
  • Etelä-Suomen Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Yhdistys ohjaa ja organisoi tukihenkilötoimintaa.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan (mahdollisten sairaaloiden koronarajoitusten salliessa). Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Vertaistukeen liittyvät videomme

Voit myös katsoa seuraavat vertaistukeen liittyvät videot Essyn YouTube-kanavalla:

Tutustu Essyn vertaistukihenkilöön Jussiin.
Millaista oli sairastua syöpään nuorena? Kaksi vertaistukihenkilöä kertoo.
Video, jossa kaksi henkilöä kertovat kroonista syöpää sairastaville tarjolla olevasta vertaistuesta.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön?

Ota yhteyttä oman alueesi neuvontapalveluun tai täytä lomake.

Henkilötietojen käsittely tukihenkilötoiminnassa

Haluan tukihenkilön

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, vertaistukiryhmiä ja kursseja. Ryhmät on tarkoitettu niille, jotka haluavat vaihtaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Paikallisosastot järjestävät monenlaista virkistystoimintaa eripuolilla Etelä-Suomea. Tutustu osastoihin ja lähde rohkeasti mukaan!

Haluaisitko itse ryhtyä tukihenkilöksi?

Lue lisää tukihenkilötoiminnasta täältä.

Vertaistukihenkilöiden välitys

Helsinki ja pääkaupunkiseutu

p. 044 730 3303 ma−pe klo 9−15 neuvontahoitaja Kirsi Roos
p. 050 4088 420 ma–pe klo 9–15  neuvontahoitaja Satu Forsström

Lahden alue

p. 044 730 3302 tai 044 730 3308, ma–to klo 9–15 tai ajanvarauksella neuvontahoitajalta.

Hämeenlinnan, Riihimäen ja Hyvinkään alue

p. 044 730 3305 ma–pe klo 9–15 neuvontahoitaja Marja Sarvi

OLKA-piste Syöpäkeskuksessa

Olemme mukana OLKA-toiminnassa! OLKA® on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa sairaalassa. Toiminnan tavoitteena on tarjota potilaille ja heidän läheisilleen kiireetöntä kohtaamista sekä antaa tukea sairauteen sopeutumisessa. OLKA on HUSin ja EJY ry:n kehittämä toimintamalli.

Syöpäkeskuksen OLKA-piste toimii sairaalan 1. kerroksessa röntgenin aulatilassa kahvion vieressä. OLKAssa voit jutella vapaaehtoistemme kanssa. OLKA-piste on auki, kun vapaaehtoisemme on paikalla. Piipahda katsomaan, onko vertaistukipiste auki tai ota yhteyttä. Aukiolosta ilmoitetaan myös Facebook-sivuilla.

olka@hus.fi ja p. 050 3753914

Toivo-vertaistukisovellus

Essy on mukana Toivo-vertaistukisovelluksessa. Sovelluksen kautta on mahdollista saada vertaistukea. Lue lisää täältä: https://www.essy.fi/ajankohtaista/verkkouutiset/essy-on-mukana-toivo-vertaistukisovelluksessa/

Toivo-sovelluksesta voit lukea lisää myös sovelluksen omalta sivulta, OLKA-sivustolta: https://olkatoiminta.fi/toivo/

Vertaistalo

Olemme mukana Vertaistalossa! Vertaistalo.fi on valtakunnallinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään vertaistukea ja luotettavaa tietoa vertaistuesta myös paikallisesti.
Vertaistalon sisällöntuottajana toimii HUSin ja EJY ry:n kehittämä OLKA®-toiminta.
Vertaistalo on osa Terveyskylää, jota rakennetaan Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä tiivisti yhdessä ammattilaisten, potilasjärjestöjen, potilaiden ja heidän läheistensä kanssa. Terveyskylän rakentamista koordinoi HUS.

Jokaisen syöpään sairastuneen tarina on ainutlaatuinen ja jokainen kokee sairauden omalla tavallaan. Tutustu potilaiden tarinoihin

Vertaistalo auttaa potilaita ja heidän läheisiään löytämään tukea paikasta ja ajasta riippumatta. Sivuilla on hakukone, jolla etsiä apua.

Vertaistalon sivuilla mm. harvinaista sarkoomaa sairastavien vertaistukihenkilön Maarit Kajosaaren haastattelu sekä rintasyöpäpotilaiden vertaistukihenkilön Marjaleena Myntin kaksi haastattelua.

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.