Tue toimintaamme

Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään. Kenenkään ei pitäisi jäädä sairautensa kanssa yksin. Auta meitä auttamaan. Tukemalla työtämme autat meitä toimimaan sairastuneiden tukena ja toivona. Voit antaa tukesi esimerkiksi testamenttilahjoituksena, osallistumalla keräykseemme tai järjestämällä oman merkkipäivä- tai muistokeräyksen.

Tee lahjoitus syöpätyölle!

Pienistä summista kertyy iso puro. Anna apusi jo tänään, tee tilisiirto:

Nordea FI32 1017 3000 0220 56, laskun viestikenttään merkintä: ”lahjoitus”. Kiitos!

Rahankeräyslupa: Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry
Luvan myöntäjä: Poliisihallitus

Lupa nro RA/2017/501, keräyksen toimeenpanoaika 10.5.2017-30.4.2019 ja lupa on voimassa Uudenmaan , Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakuntien alueella.

Kerätyt varat käytetään Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelun kehittämiseen ja laajentamiseen sekä syövän torjunnan ennaltaehkäisevään neuvonta-, koulutus- ja viestintätyöhän.

Kerätyt varat käytetään vuosina 2018 – 2020. Etelä-Suomen Syöpäyhdistys on keräystuoton toimenpanija.

Merkkipäivälahjoitus

Monet yritykset ja yksityiset henkilöt ovat kukkien sijasta toivoneet merkkipäiväänsä muistavien antavan lahjoituksensa Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen toiminnan tukemiseksi.

Näin toteutat merkkipäivälahjoituksen:

1. Täytä alla oleva lomake ja lähetä se.
  2. Pyydä kutsussa tai muussa viestissä merkkipäivääsi muistavien osoittamaan huomionosoitukset Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen tilille
    Nordea FI32 1017 3000 0220 56
  3. Pyydä lahjoittajia kirjoittamaan tilisiirron viestikenttään antamasi henkilökohtainen viesti, esim. Kalle 50 v sekä onnittelija / onnittelijoiden nimet.

Ilmoitamme merkkipäivää viettävälle henkilölle tehdyt lahjoitukset sekä lahjoitusten yhteissumman, lomakkeen toiveen mukaisesti.

Merkkipäivälahjoitus

Muistolahjoitus

Voit kunnioittaa edesmenneen muistoa Etelä-Suomen Syöpäyhdistykselle osoitetulla muistolahjoituksella.  Yhteisellä keräyksellä voidaan kukkien tai yksittäisten muistoadressien sijasta tukea Syöpäyhdistyksen työtä.

Näin toteutat muistolahjoituksen:

1. Täytä alla oleva lomake ja lähetä se.
  2. Tee muistolahjoitus Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen tilille
    Nordea FI32 1017 3000 0220 56. Kirjoita tilisiirron viestikenttään muistolahjoitus sekä vainajan nimi esim. muistolahjoitus / Lempi Lempiö.
  3. Ilmoitamme lomakkeen tietojen perusteella muistettavan henkilön lähiomaiselle muistolahjoittajan/lahjoittajien nimet sekä yhteissumman.

Muistolahjoitus

• Kirjoita viestikenttään henkilön nimi, jonka muistoa haluat lahjoituksen muodossa kunnioittaa.

Testamenttilahjoitus

Testamentin voi tehdä itse. Sen laadinnassa on kuitenkin hyvä käyttää asiantuntijaa, koska testamentin tulee täyttää asiakirjalta vaadittavat muotomääräykset. Asiantuntijoita ovat lakimiehet, juristit, notaarit jne.

Testamentin teko-oikeus

Täysi-ikäinen eli 18 vuotta täyttänyt henkilö on oikeutettu tekemään testamentin.

• Testamentin tekijältä vaaditaan riittävää tervejärkisyyttä, sillä testamentin tekohetkellä ratkaisevassa asemassa on testamentin tekijän henkinen tila.
  • Testamentti on aina tehtävä henkilökohtaisesti, eikä kukaan voi valtuuttaa toista tekemään testamenttia puolestaan.
  • Testamentti tulee tehdä tarkan harkinnan jälkeen, sillä siitä ilmenee yksiselitteisesti viimeisen tahdon määrittely. Tekijään ei saa kohdistua ulkopuolista painostusta.
  • Testamentin voi saada hyväkseen vain joko ihminen tai oikeushenkilö, kuten yhdistys tai säätiö.

Testamentin kirjoittaminen

• Testamentin täytyy olla kirjallinen ja se tulee allekirjoittaa ja oikeaksi todistaa. Testamentin voi kirjoittaa itse tai joku muu.
  • Testamentin teksti voi olla toisen kirjoittamaa, mutta allekirjoituksen tulee olla testamenttaajan itsensä tekemä.
  • Päiväys on välttämätön.
  • Testamentti on hyvä tehdä kahtena kappaleena, joista toinen jää testamenttaajalle ja toisen voi viedä pankkilokeroon.

Todistajat

• Todistajia testamentilla on oltava vähintään kaksi, jotka samanaikaisesti paikalla ollessaan todistavat tekijän allekirjoituksen oikeaksi.
  • Todistajan on oltava 15 vuotta täyttänyt ja hänen tulee ymmärtää, mitä testamentin tekeminen tarkoittaa.
  • Todistajan pitää pystyä arvioimaan testamentin tekijän henkistä tilaa.
  • Todistaja ei saa olla lähisukulainen.
  • Todistaja itse tai hänen lähiomaisensa ei saa hyötyä testamentista.

Lisätietoa lahjoittamisesta saat toimistoltamme, p. 044 730 3300 tai etela-suomi@essy.fi