Espoo

Järjestämme toimintaa ja vertaistukea espoolaisille syöpäpotilaille ja heidän omaisilleen.

Osastoillat

kuukauden toisena tiistaina klo 17:00 Tapiolan palvelukeskuksessa, Länsituulentie 1 A, 3. krs.

10.10. Essyn puheenjohtaja, lääkintöneuvos Ilkka Talvitie puhuu tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta: Syöpäpotilas hoidon rajoille. Syövän hoito on astunut isoin harppauksin eteenpäin viime vuosina. Hoitomenetelmät ja -laitteet sekä lääkkeet ovat kehittyneet ja hoito räätälöidään entistä yksilöllisemmäksi. Yhä suurempi osa syöpään sairastuneista paranee tai toisaalta saa elää jopa vuosikymmeniä syövästä¤ huolimatta. Kaikkia ei kuitenkaan lääketiede voi auttaa. Mitkä ovat syövänhoidon rajat?

14.11. Taiteilemme joulukortteja ja tekemisen lomassa laulamme yhdessä.

12.12. Pikkujoulut – tarjolla puuroa, torttuja ja kahvia sekä ohjelmaa, lauluja ja mukavaa yhdessäoloa.

Tule rohkeasti mukaan! Kuule kuinka kohtalotoverit ovat selvinneet vaikeistakin ajanjaksoista. Voit luottamuksellisesti kertoa myös omista kokemuksistasi. Tervetuloa mukaan myös potilaiden omaiset – yhdessä kantaen raskaatkin ajat jaksaa paremmin. Mukana on diakonityöntekijä Tapiolan seurakunnasta.

Keskusteluillat

Kaikille avoimet keskusteluillat kuukauden 1. maanantaina  4.9., 2.10., 6.11 ja 4.12.  klo 16:00 – 17:30 Tapiolan palvelukeskuksen  pidetään uusissa Tapiolan palvelukeskuksen tiloissa Länsituulentie 1 A, 3. krs. Mukana on diakonityöntekijä Tapiolan seurakunnasta. Tule rohkeasti mukaan! Kuule kuinka kohtalotoverit ovat selvinneet raskaistakin ajanjaksoista. Voit luottamuksellisesti kertoa myös omista kokemuksistasi. Tervetuloa mukaan myös potilaiden omaiset – yhdessä kantaen raskaatkin ajat jaksaa paremmin.

Liikuntaa

Maanantaisin klo 14:00–15:15  jooga, Tapiolan palvelukeskuksen liikuntasali, Länsituulentie 1 A, 3. krs. Syyskausi alkaa 4.9.2017.

Keskiviikkoisin klo 17:00–17:50 Asahi-liikunta, Tuulimäen liikuntatilan judosali 2, Itätuulenkuja 9. Asahi on  seisten suoritettavaa liikuntaa, joka vahvistaa useita lihasryhmiä ja parantaa tasapainoa. Syyskausi alkaa 6.9.2017.

Torstaisin klo 17:00 – 18:00 jumppa, Tuulimäen liikuntatilan judosali 2, Itätuulenkuja 9. Syyskausi alkaa 7.9.2017.

Perjantaisin klo 10:30 – 11:30 pilates, Tuulimäen liikuntatilan judosali, Itätuulenkuja 9.Syyskausi alkaa 8.9.2017.

Vesijumppa Reumayhdistyksen kanssa jatkuu syksyllä. Päivät ja ajat vahvistuvat myöhemmin. Ilmoittautumisohjeet löydät näitä sivuilta ajankohtien vahvistuttua. Muut kuin 68+sporttikorttilaiset tai espoolaiset kansaneläkkeen saajat maksavat uimahallin sisäänpääsymaksun.

Ilmoittautumiset liikuntoihin sähköpostilla essyespoo(at)gmail.com tai p. 045 236 0230. Liikuntoihin (paitsi vesijumppa) voi ilmoittautua myös tulemalla paikan päälle yllä olevan aikataulun mukaisesti. Osallistuminen on maksutonta Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry:n syöpää sairastaville tai sairastaneille espoolaisille jäsenille. Paikkojen mahdollisesti täyttyessä etusija annetaan hiljattain sairastuneille tai toipuville. Muutoksista ilmoitetaan täällä kotisivullamme.

Kulttuuria

to 14.9. klo 14:00 Iltapäiväkonsertti: Crusell Tapiolasalissa Tapiolan kulttuurikeskuksessa. Konsertin johtaa kapellimestari Reinhard Goebel ja klarinettia soittaa Asko Heiskanen. Tilaisuuden juontaa Jukka Rantamäki. Ohjelmistossa Bernhard Henrik Crusellin Klarinettokonsertti nro 3 ja Anton Eberlin Sinfonia Es-duuri. Liput 20 e sisältäen leivoskahvit, jäsenille 17 €.

to 5.10. klo 13:00 opastus Ernst Mether-Borgströmin (1917-1996) näyttelyyn, EMMA Espoon modernin taiteen museo. Näyttely on taiteilijan 100-vuotisjuhlanäyttely. Näyttely täydentää myös kuvaa suomalaisesta modernismista itsenäisyytemme juhlavuonna. Ernst Mether-Borgström on yksi suomalaisen abstraktin taiteen uranuurtajista. Opaskierroksen hinta 8 €/ henki. Lisäksi museon sisäänpääsylippu: perusliput 12 €, eläkeläisliput 10 € ja yli 75- vuotiaille ja museokorttilaisille ilmainen sisäänpääsy.

ti 17.10. klo 19:00 Seuraavat 500 vuotta. Espoon Teatteri, Revontulihalli. Paavo Westerbergin uusi näytelmä on moderni trilleri perisynnistä ja syyllisyydestä. Se käsittelee luterilaista elämänvalhetta, perisyntiä ja syyllisyyttä, elettyä ja elämätöntä elämää. Se on moderni jännitysnäytelmä, jonka keskiössä ovat ikuiset kysymykset olemassaolon tarkoituksesta. Samalla se on kolmen henkilön välinen ankara draama, joka aukeaa vähitellen ja tarjoaa yllätyksiä ja hurjia käänteitä loppuun saakka. Liput 30 €, jäsenille 25 €.

to 16.11 klo 19:00 Solitudes, Louhisali Kulttuurikeskus. Baskimaalainen naamioteatteriryhmä Kulunka Teatro vierailee Espoossa. Sanattoman tarinan päähenkilö on vanha mies, joka ei halua taipua muiden ihmisten hänelle asettamiin raameihin, vaan pitää kiinni omasta itsestään, rutiineistaan, nautinnoistaan ja iloa tuottavista asioista, joita muut eivät ymmärrä. Liput 36 €, jäsenille 31 €.

ke 22.11. klo 19:00 Isän jälki – Kollaan kenttäpapin tarina. Ennakkonäytös. Espoon kulttuurikeskus, Louhisali. Näytelmässä seurataan mieheksi kasvamisen vaiheita satavuotiaassa Suomessa nuoren kenttäpapin Jorma Heiskasen tarinan kautta. Heiskanen osallistui talvisotaan juuri papiksi valmistumisensa jälkeen ja kirjoitti kokemuksistaan kirjan heti sodan jälkeen. Liput 22 €, jäsenille 18 €.

Kulttuuritilaisuuksiin sitovat ilmoittautumiset ja maksu osaston tilille FI7180002105117930 mieluiten neljä viikkoa ennen tapahtumaa. Ilmoittaudu joko sähköpostilla essyespoo(at)gmail.com tai puhelimitse 041 525 0625. Ilmoittautua voi myös osastoilloissa.

Retkiä

ti 5.9. Kävelyretki ”Otsolahden kierros”. Lähtö Tapiolan uimahallin parkkipaikalta klo 11:30. Otsolahden rantapuisto on uusittu, kävelemme sen halki ja jatkamme Otsolahden kiertämistä myötä päivään. Ilmoittaudu Lasselle (lahla(at)gmail.com tai 0400 446 365), jotta voimme arvioida eväiden määrän.

9.12. Jouluinen Porvoo lauantaina Yhteisretki Helsingin osaston kanssa. Porvoossa vietetään 5,5 tuntia, päälle linja-automatkat Porvooseen ja takaisin. Ohjelma alkaa jouluaiheisella opastuksella vanhassa kaupungissa kävellen. Lounastamme ravintola Hanna-Mariassa. Lounaan jälkeen on aikaa ostoksille jouluisessa Vanhassa Porvoossa. Iltapäiväkahvit juomme joko Tee- ja Kahvihuone Helmessä tai Porvoon Paahtimossa, jonka jälkeen lähdemme kotimatkalle. Retken hinta 57  €.

Retkille ilmoittautumiset: essyespoo(at)gmail.com tai Lasse Lähde, p. 0400 446 365.

Jos olet Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen, et tarvitse erillistä jäsenmaksua osallistuaksesi Espoon osaston toimintaan.  Liikuntaryhmät ovat maksuttomia yhdistyksen syöpää sairastaville tai sairastaneille jäsenille. Kulttuuri-, matka- ja retkitarjonta on maksullista, jäsenille voi olla alennuksia.

Lisätietoja:

Tuulikki Kaski, p. 050 362 2114

Yhteystiedot

Puheenjohtaja Anne Vuorenlehto, p. 040 754 3779 ja sähköposti anne.vuorenlehto(at)kolumbus.fi

Rahastonhoitaja Paula Kiili, p. 040 531 7322 ja sähköposti kiilipaula(at)gmail.com