Espoo

Järjestämme toimintaa ja vertaistukea espoolaisille syöpäpotilaille ja heidän omaisilleen.

Huomioithan osallistuessasi toimintaan seuraavat Essyn ohjeistukset:

• Älä osallistu toimintaan, jos tunnet itsesi flunssaiseksi tai jos on vatsataudin oireita tai muita oireita.
  • Huolehdi käsihygieniasta, kun tulet ryhmään: pese kädet tai käytä käsien desinfiointiainetta.

Espoon osaston liikuntaryhmiä pääset katsomaan tästä linkistä Liikuntaryhmät

Kevät 2024

Osastoillat

Osastoillat järjestetään kuukauden toisena tiistaina klo 17:00 Tapiolan palvelukeskuksessa, Länsituulentie 1 A, 3. krs. seuraavasti:

9.1. Espoon kirjastopalvelut. Johtava kirjastopedagogi Jaakko Sannemaan Entressen kirjastosta.

13.2. klo 17:00 Osaston vuosikokous  pidetään Tapiolan palvelukeskuksessa osoitteessa Länsituulentie 1 A, 3. kerros. Tervetuloa!
Ennen kokouksen alkua luento: Luonnon monimuotoisuus, ilmastonmuutos ja mitä minä voin tehdä luonnon ja ilmaston hyväksi? Erityisasiantuntija Riku Lumiaro, Syke, Suomen ympäristökeskus.
Vuosikokouksen esityslistan näet tästä linkistä Espoon osaston vuosikokouksen 2024 esityslista(pdf)

12.3. Mika Waltarin elämä ja tuotanto, Mika Waltariseuran puheenjohtaja Juha Salo. Hän myös soittaa kitaraa ja laulaa lauluja Mika Waltarista.

9.4. Miksi jotkut meistä sairastuvat syöpään ja miksi hoidon teho hiipuu joillakin? Kromosomi- ja molekyyligenetiikan syöpätutkija, dos. ja prof. Sakari Knuutila.

14.5. Kevätjuhla

Keskusteluryhmä

Espoon osasto tarjoaa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä syövästä parantuneille mahdollisuuden yhteisiin tapaamisiin ja vapaamuotoiseen, luottamukselliseen keskusteluun. Diakonissa Anna Handroo ohjaa ryhmäkeskustelua kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 16:00-17:30 Tapiolan palvelukeskuksessa, Länsituulentie 1 A, 3. kerros. Ryhmä kokoontuu keväällä 8.1., 5.2., 4.3., 8.4. ja 6.5.2024. Ryhmään ei tarvitse sitoutua, vaan voi tulla silloin, kun itselle sopii.

Maanantain 5.2. tapaaminen on suunnattu erityisesti äskettäin (v. 2021-2023) syöpään sairastuneille. Tällöin paikalla on myös neuvontahoitaja Satu Forsström Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry:stä.

Retket

Ke 20.3. Töölönlahden ympärikävely. Tapaaminen klo 11:00 Kiasman edestä Mannerheimin patsaan luona. Kävelemme Töölönlahden ympäri rantoja pitkin Linnunlaulun ja Tokoinrannan suuntaan päätyen Kaisaniemen metroasemalle. Noin 4 km.

Ke 17.4. Tutustuminen pikaratiolinja 15:een ja sen ympäristöön. Kokoontuminen klo 11:00 Keilaniemen metroasemalla sisäänkäynti B.

To 16.5. Hanikan luontopolku. Tapaamme klo 11:00. Tapaamispaikka ilmoitetaan myöhemmin. Maasto on mäkistä metsämaisemaa ja kallioita. Noin 5 km.

Retkille ilmoittautuminen viikkoa ennen retkeä Lasse Lähde sähköpostitse lahla01(at)gmail.com tai p. 0400 446 365.

Pe 7.6. retki Villa Chappe -taidemuseoon Tammisaareen. Myös muuta myöhemmin ilmoitettavaa retkiohjelmaa. Menemme kimppakyydeillä. Taidemuseon osoite Kustaa Vaasankatu 11, Tammisaari. Museoon pääsee museokortilla ilmaiseksi, eläkelippu 9 € ja aikuisten lippu 12 €. Tiedustelut ja ilmoittautuminen Paula Kiili, tai p. 040 531 7322.

Kävelyretket

Tervetuloa mukaan yhteisille kävelyretkille! Retket reitit sopivat kaikille. Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua.

6.5.2024 klo 16:30 – 17:30 Lähtö: Karatalon edestä. Tutustutaan alueelle patsaisiin ja muraaleihin. Osoite Kotkatie 4, 02620 ESPOO.

13.5.2024 klo 16:30 – 17:30 Helppokulkuista reittiä Tapiolan ympäristössä. Kokoontuminen Hotelli Tapiola Gardenin edessä. Osoite Tapionaukio 3, 02100 ESPOO.

4.6.2024 klo 16:30 – 17:30 Lähtö Espoonlahden uimahallilta, suuntana merenranta ja paluu lähtöpaikkaan. Osoite Espoonlahdenkuja 4, 02320 ESPOO.

11.6.2024 klo 18:00 – 19:00 Lähtö Keilalahdentie 8, Laguunin kohdalla kävelymatkan päässä Keilaniemen Metroasemalta. Kierretään Karhusaari. Osoite Keilalahdentie 8, 02150 ESPOO.

11.7.2024 klo 16:30 – 17:30 Kävely Auroran jalanjäljillä Träskändan kartanon mailla. Kokoontuminen Träskändan kartanolla puiston puolella. Osoite Träskändan puistotie 6, 02940 ESPOO.

21.8.2024 klo 16:30 – 17:30 Lähtö Keski-Espoon uimahallin pääovelta ja kävelyteitä jokivarren kierros. Osoite Kaivomestarinniitty 2, 02770 ESPOO.

3.9.2024 klo 16:30 – 17:30 Villa Elfvikin luontopolku. Kokoontuminen Villa Elfvikin edessä. Osoite Elfvikintie 4, 02600 ESPOO.

Kulttuuri

Ke 17.1. klo 14:30 Väriä ja valoa – Impressionismin perintö -näyttelyintro, Ateneum. Intro kestää 30 min. Sen jälkeen omatoimista tutustumista näyttelyyn. Ryhmien sisäänkäynti Ateneuminkujan puolelta Valopihalle. Valopihalla palvelee ryhmäkassa. Siellä jaetaan myös introon tarvittavat tarrat. Tapaaminen valopihalla klo 14:15. Museokortilla ja yli 70 v:lle ilmainen, eläkelippu 12 € ja peruslippu 20 €. Ilmoittautuminen 11.1. mennessä.

Ke 31.1. klo 19:00 Selma Savolainen ja Horror Vacui -sekstetti. Sellosali, Leppävaara. Selma Savolainen on voittanut Pori Jazzin Rising Talent -palkinnon. Englanninkielisissä kappaleissa kuuluu modernin jazzin lisäksi vaikutteita vaihtoehtoisesta singer-songwriter -tyylistä. Lippu 20 €. Ilmoittautuminen ja maksu 10.1. mennessä.

Ti 20.2. klo 14:00 Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon yhteisnäyttely, Garden Future: Suunnittelua luonnon kanssa. Opas johdattaa meidät molempiin museoihin. Opastusten yhteiskesto on 90 min. Tapaaminen klo 13:45 Designmuseon aulassa, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki. Yhdellä lipulla pääsee molempiin museoihin. Museokortilla ilmainen, eläkelippu 12 € ja aikuisten lippu 20 €. Näyttelyssä nähdään puutarhaan liittyvää muotoilua ja maisema-arkkitehtuuria ja myös puutarhaa käsitteleviä taideteoksia. Ilmoittautuminen 14.2. mennessä.

La 2.3. klo 13:00 Jerusalem, komediallinen draama, verbaalista ilotulitusta ja värikkäitä hahmoja. Helsingin kaupunginteatterin pieni näyttämö. Ohjaus Pasi Lampela. Lippu 41 €. Ilmoittautuminen ja maksu 1.2. mennessä.

To 21.3. klo 15:00 Kokeileva konkretismi -näyttely, EMMA, Tapiola. Museokortilla ilmainen, eläkeläislippu 10 € ja aikuisten lippu 20 €. Kokoontuminen klo 14:45 lippukassan luona. Ilmoittautuminen 15.3 mennessä.

Ke 27.3. klo 19:00 SWING, Circus Ronaldo, Espoon teatterin vierailuesitys Tapiolan kulttuurikeskuksen Louhisalissa. Swing svengaa 1940-luvun kabareetunnelmissa trapetsitaiteilijoiden, jonglöörien, tulitaiteilijoiden ja musiikin voimin. Vastustamattoman leikkisä. Koko perheelle sopiva esitys. Lippu 35 € ja opiskelijalippu 25 € Ilmoittautuminen ja maksu 26.2. mennessä.

Ke 24.4. klo 14:00 Design Arabia opastettu näyttelykierros, osoite Hämeentie 135, Helsinki. Lippu 10 €/hlö. Maksetaan kassalla. Museokortti ei käy. Tapaaminen klo 13:45. Ilmoittautuminen 17.4. mennessä.

Ti 7.5. klo 17:00 Katse Helsinkiin – Volker von Boninin 1950–80-lukujen valokuvia Helsingistä. Hakasalmen huvila, Mannerheimintie 13b, Helsinki. Museokortilla ilmainen, eläkelippu 10 € ja aikuisten lippu 14 €. Ilmoittautumien 2.5. mennessä.

Ti 21.5. klo 15:00 Eero Järnefelt -näyttelyintro, Ateneum. Intro kestää 30 min. Sen jälkeen omatoimista tutustumista näyttelyyn. Tapaaminen valopihalla klo 14:45. Museokortilla ja yli 70 v:lle ilmainen, eläkelippu 12 € ja peruslippu 20 €. Ilmoittautuminen 15.5. mennessä.

Kulttuuritilaisuuksiin ilmoittautuminen ja maksu sekä peruutus viimeistään tapahtuman kohdalla mainittuun päivään mennessä. Ilmoittautuminen osastoilloissa, sähköpostitse pirkko.kekoni(at)gmail.com tai puhelimitse tai tekstiviestillä 041 525 0625. Paikkoja voi tiedustella myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Maksu Etelä-Suomen Syöpäyhdistys Espoon osaston tilille FI36 1555 3000 1268 63 (Huom! ei jäsenmaksuja). Maksulomakkeeseen maininta, mitä tilaisuutta maksu koskee. Liput jaetaan paikan päällä ennen tilaisuuden alkua.

Liikunta

Liikuntaryhmät, katso Liikuntaryhmät

Muista tapahtumista ja tapahtumien muutoksista tietoa täällä kotisivullamme.

Jos olet Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen, et tarvitse erillistä jäsenmaksua osallistuaksesi Espoon osaston toimintaan.  Liikuntaryhmät ovat maksuttomia yhdistyksen syöpää sairastaville tai sairastaneille jäsenille. Kulttuuri-, matka- ja retkitarjonta on maksullista, jäsenille voi olla alennuksia.

Osaston yhteystiedot

Puheenjohtaja Pirkko Kekoni, p. 041 525 0625 ja sähköposti pirkko.kekoni(at)gmail.com

Vpj. Tuulikki Kaski, p. 050 362 2114 ja sähköposti tuulikki.kaski(at)gmail.com

Essyn neuvontapalvelu

Neuvontahoitaja Satu Forsström p. 050 408 8420 ma-pe klo 9-15.
Sadun kautta saat yhteyden tukihenkilöihin myös koronarajoitusten aikana.

Essyn kurssi- ja vertaisryhmätoiminta

Essyn yhteystiedot