Pink Power – irti arjesta, hetki hemmottelua

Roosa nauha -tilaisuus tarjosi ihanan vertaishetken 28.10. hoidoissa käyville, rintasyöpää sairastaville Essyn jäsenille

Pink Power -arjesta irtauduttiin mm. pikamanikyyrin avulla.

Pink Power oli osa valtakunnallista Roosa nauha -tapahtumaa, jossa kerätään varoja rintasyöpätutkimukseen sekä syöpään sairastuneiden tukemiseen. Tapahtuman käytännön koordinoijina toimivat Diak amk:n opiskelijat Katja Lehto ja Anniina Laurila osana terveydenhoitajan opintojaan. Yhteistyö Essyn kanssa onnistui erinomaisesti.

Tervetulosanat lausui Essyn kuntoutusohjaaja Kirsi Roos. Aluksi nuoret muusikot soittivat jousisoittimilla ikivihreitä klassikoita. Askartelunurkkaan oli varattu kasseja ja tyynyliinoja, joihin osallistujat saivat taiteilla omat voimalauseet tai kuvat.

Tapahtumassa Suomen kosmetologikoulun opiskelijat tekivät osallistujille pikamanikyyrin. Hoidon ja meikkivinkkien annon lomassa nuoret opiskelijat kohtasivat asiakkaat. Käsien hieronta kruunasi hetken. Opiskelijat taisivat olla saamapuolella keskustellessaan hoidon aikana rintasyövän kohdanneiden kanssa elämästä, naiseudesta sekä monesta muusta aiheesta.

Pink power virtasi – iloinen puhe pulppusi ja välillä nauru raikui. Kevyt lumisade syksyisessä pimeydessä loi taianomaisen tunnelman. Katja ja Anniina olivat somistaneet tilat. Pinkit somisteet, kynttilät, elävät puumateriaalit – tietysti pinkiksi maalattuina – kaikki oli pinkkiä, ja tulos oli upea.  Osallistujia yhdisti rintasyöpä, joten  kokemuksien jakamista sairaudesta riitti. Samalla sekä annettiin että saatiin vertais- ja ammatillista tukea.

Kolmen tunnin kuluttua irti arjesta, hetki hemmottelua -tapahtumasta poistuivat silminnähden virkistyneet naiset, kynnet hoidettuina, herkut nautittuina ja ennen kaikkea yhteisen voimahetken jakaneena. Tavoite: rauhoittava, kotoisa ja kiireetön ilmapiiri täyttyi. Taisipa löytyä muutama uusi ystäväkin.