Valtakunnallinen kuntoutus

Sopeutumisvalmennuskursseilla etsitään voimavaroja ja selviytymiskeinoja arjessa selviytymiseen. Kurssit ovat ryhmämuotoista ja tavoitteellista kuntoutumista edistävää toimintaa, joka perustuu vertaistukeen ja on ammattilaisten ohjaamaa. Kurssilla saat tietoa syövästä sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen ja elämänmuutokseen.

Sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa.

Sopeutumisvalmennuskurssit ovat joko avokursseja tai laitoskursseja. Avokuntoutuskurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään lähellä kuntoutujaa, esimerkiksi syöpäyhdistyksissä. Laitoskurssit ovat 3–5 päivän jaksoja kuntoutuskeskuksissa eri puolella Suomea. Kurssivalikoimasta löytyy yksilö-, pari- ja perhekursseja. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Syöpäyhdistykset järjestävät virkistyslomia eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen, syöpään sairastuneille lapsille ja nuorille sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Myös kurkku- ja suusyöpäpotilaille on omia virkistyslomia.

Kurssikalenteri 2017