Valtakunnallinen kuntoutus

Sopeutumisvalmennuskursseilla etsitään voimavaroja ja selviytymiskeinoja arjessa selviytymiseen. Kurssit ovat ryhmämuotoista ja tavoitteellista kuntoutumista edistävää toimintaa, joka perustuu vertaistukeen ja on ammattilaisten ohjaamaa. Kurssilla saat tietoa syövästä sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen ja elämänmuutokseen.

Sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssit

Koronavirustilanteen vuoksi Syöpäjärjestöjen kursseja ei toistaiseksi järjestetä lainkaan. Suunnitelluille kurssille pyritään löytymään uusi ajankohta.

Tietoa kursseihin ja niihin liittyvien jo käynnissä olevien tapaamisten ja ryhmien peruuntumisista tai siirtymisestä ilmoitetaan kurssille valituille/osallistujille henkilökohtaisesti kurssin järjestäjän toimesta.

Syöpäjärjestöjen henkilökunnan tavoittaa toistaiseksi pääasiassa puhelimitse tai sähköpostilla. Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat. Lisätietoa kurssien peruutuksista voi tiedustella kurssin järjestävältä alueelliselta syöpäyhdistykseltä tai valtakunnalliselta potilasjärjestöltä.

_______________________________________________________________________________________

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa.

Sopeutumisvalmennuskurssit ovat joko avokursseja tai laitoskursseja. Avokuntoutuskurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään lähellä kuntoutujaa, esimerkiksi syöpäyhdistyksissä. Laitoskurssit ovat 3–5 päivän jaksoja kuntoutuskeskuksissa eri puolella Suomea. Kurssivalikoimasta löytyy yksilö-, pari- ja perhekursseja. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Syöpäyhdistykset järjestävät virkistyslomia eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen, syöpään sairastuneille lapsille ja nuorille sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Myös kurkku- ja suusyöpäpotilaille on omia virkistyslomia.

Syöpäjärjestöjen kurssit 2020

Hakulomake Syöpäjärjestöjen kurssille

Kela rahoittaa sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille. Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville (esim. eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, suun ja nielun alueen syöpä, rintasyöpä). Kurssin tiedoissa on maininta, jos se ontarkoitettu tietyn ikäisille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina. Kursseille haetaan Kelan lomakkeella KU 132. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto B. Hakemus ja lääkärinlausunto toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja Kelan kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät
osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku.
Käytä hakusanaa syöpä.

Tietoa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämistä Kelan sopeutumisvalmennuskursseista löydät tästä linkistä:

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit

Etäsopeutumisvalmennus
Sopeutumisvalmennus ei ole enää välimatkoista kiinni. Nyt voit osallistua myös kotoa käsin. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia, ja niiden toteuttamista tukee sosiaali- ja
terveysministeriö Veikkauksen varoilla. Lue lisää etäsopeutumisvalmennuksesta osoitteesta www.etäsope.fi