Terveyden edistäminen

Syövän ehkäisy ja terveyden edistäminen ovat ydintehtäviämme. Sattumalla ja perintötekijöillä on vaikutusta syövän synnyssä. Voit kuitenkin vaikuttaa jaksamiseesi ja terveyteesi hyvillä elämäntavoilla.

Terveellisillä elämäntavoilla voit ehkäistä syöpää

Ohjaamme terveellisiin elämäntapoihin syövän ehkäisemiseksi ja sairastuneiden auttamiseksi. Neuvomalla ihmisiä elintapamuutoksissa voimme ehkäistä syöpään sairastumista ja taudin uusimista sekä nopeuttaa sairastuneiden paranemista.

Syöpäjärjestöjen Ilman syöpää -sivustolta löydät tietoa syövän ehkäisystä. Voit tutustua esimerkiksi painonhallinnan, auringolta suojautumisen ja liikunnan merkitykseen sekä syövän riskitekijöihin.

Tutustu Ilman Syöpää -sivustoon.

Etelä-Suomen Syöpäyhdistys on myös mukana erilaisissa tapahtumissa kertomassa syövän ehkäisystä.

Apua tupakoinnin lopettamiseen

Tupakoimattomuus on tehokkain tapa ehkäistä syöpää. Myös jo sairastuneet hyötyvät tupakoinnin lopettamisesta. Lue tupakoinnin haitoista. Neuvontahoitajamme käyvät muun muassa oppilaitoksissa kertomassa terveellisistä elämäntavoista. Aiheena voi olla esimerkiksi savuttomuuteen kannustaminen sekä tupakoinnin lopettamisen tukeminen. Vierailumahdollisuutta voi tiedustella Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen toimistosta.

Tukea ja tietoa savuttomuuteen verkossa:

www.röökikroppa.fi
www.fressis.fi
www.stumppi.fi
www.filha.fi/tupakka-ja-nikotiini/haluatko-auttaa-laheistasi-lopettamaan-tupakoinnin/

Huolettaako luomi?

Onko sinulla luomi, joka kutisee, on muuttunut tai huolettaa muusta syystä?  Tai mietitkö, milloin mennä lääkäriin näyttämään ihomuutoksia?

• Lue aiheesta Ilman syöpää -sivustolta.
  • Jos haluat keskustella Essyn neuvontahoitajan kanssa, olethan yhteydessä matalalla kynnyksellä. Emme järjestä luomihuolipäiviä, mutta saat neuvontaa ja tukea. Yhteystiedot löydät täältä.