Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Meiltä saat syöpään liittyvää tietoa, tukea ja neuvontaa. Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonnasta saat tietoa myös yhdistyksen palveluista. Voit keskustella sairauden tuomasta uudesta elämäntilanteesta ja sairauteen liittyvistä asioista syöpään erikoistuneiden terveyden- ja sairaanhoitajiemme kanssa.

Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat. Kanssamme voit keskustella kaikesta, mikä liittyy syöpään sairastumiseen ja sairauden kanssa jaksamiseen. Keskustelut ovat luottamuksellisia; meitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Halutessasi voit keskustella myös nimettömänä.

Annamme neuvontaa vastaanotolla, puhelimitse ja sähköpostitse. Palvelut ovat maksuttomia. Neuvontapalvelua on tarjolla Helsingissä, Lahdessa, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa.

Neuvontapalvelu yhdistyksen toimistolla

Kuntoutusohjaaja ja terveydenhoitaja Kirsi Roos on tavattavissa ajanvarauksella ma–pe klo 9:00 – 15:00.
Neuvontapalvelu, Liisankatu 21 B 15, 6. krs., Helsinki
p.  044 730 3303
Poikkeavat aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Neuvontapalvelu Syöpätautien klinikalla

Neuvontahoitaja, sairaanhoitaja-kätilö Satu Forsström on tavattavissa ma–pe klo 9:00 – 15:00.
Neuvontapalvelu, Haartmaninkatu 4, Helsinki, sisääntulokerros.
Voit myös halutessasi varata ajan etukäteen p. 09 471 732 91 tai 050 408 8420.
Poikkeavat aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Lahti

Kuntoutussihteeri, erikoissairaanhoitaja Hannele Salovaara on tavattavissa ma–to klo 9:00 – 15:00 tai ajanvarauksella.
Neuvontapalvelu, Hämeenkatu 7 A 6, Lahti
p. 044 730 3302 tai 0400 776 063
Poikkeukselliset aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Päijät-Hämeen keskussairaalan kuntoutusohjaaja, sairaanhoitaja on tavattavissa ma–to klo 8:00 – 16:00 ja pe klo 8:00 – 13:30
Päijät-Hämeen keskussairaala, Sädehoidon yksikkö, Keskussairaalankatu 7
Eija-Liisa Aaltola p. 044 719 5647  eija-liisa.aaltola(at)phhyky.fi
Pia Koljonen p. 044 440 3635, pia.koljonen(at)phhyky.fi

Hämeenlinna

Kuntoutusohjaaja, terveydenhoitaja Kirsi Roos on tavattavissa yhdistyksen Hämeenlinnan toimistolla ajanvarauksella kahtena maanantaina kuukaudessa parittomilla viikoilla.
Palokunnankatu 10 D 26, Hämeenlinna
Neuvonta ja ajanvaraus p.  044 730 3303

Riihimäki

Kuntoutussihteeri, erikoissairaanhoitaja Hannele Salovaara on tavattavissa kuukauden 2. ja 4. keskiviikko klo 10.00-14.00 tai sopimuksen mukaan
Temppelikatu 7 A 1, Riihimäki (käynti pihan puolelta)
p. 044 730 3302  tai 0400 776 063

Neuvonnan periaatteet

Neuvontapalvelussa vastaamme syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin. Palvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa. Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista. Huomioithan, ettei meillä ole käytössämme aiempia terveystietojasi. Vastauksemme perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita. Ota yhteyttä maksuttomaan neuvontapalveluun.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, Ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta. Polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan. Kulje potilaan polku.