Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Meiltä saat maksutonta syöpään liittyvää tietoa, tukea ja neuvontaa. Voit keskustella sairauden tuomasta uudesta elämäntilanteesta ja sairauteen liittyvistä asioista syöpään perehtyneiden terveyden- ja sairaanhoitajiemme kanssa.

Syöpään sairastuneet

Keskusteluajat

Syöpään sairastumisen jälkeen monia auttaa tapahtuneesta ja siihen liittyvistä kokemuksista puhuminen. Älä jää yksin vaan ota yhteyttä matalalla kynnyksellä ja pääset keskustelemaan ammattilaisen kanssa yksin tai yhdessä läheisen kanssa.

Kanssamme voit keskustella kaikesta, mikä liittyy syöpään sairastumiseen ja sairauden kanssa jaksamiseen. Keskustelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia; meitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Halutessasi voit keskustella myös nimettömänä.

Neuvontapalvelua on tarjolla puhelimitse ja Teams-etäyhteydellä koko toiminta-alueellamme sekä kasvokkain Helsingissä, Lahdessa, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa. Neuvontahoitajien tapaaminen kasvokkain on mahdollista ajanvarauksella maskeja käyttäen sekä turvavälejä ja hyvää käsihygieniaa noudattaen.

Ota yhteyttä neuvontahoitajiimme, he ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostin välityksellä arkisin klo 9-15. Neuvontahoitajille on mahdollista varata keskusteluaikoja myös palveluneuvontanumeroista: 044 730 3300 (ma-to klo 9-15, pe klo 9-12) ja 044 730 3302 (ma, ti , to klo 9-15)

Henkilötietojen käsittely ajanvarausohjelmassa

• Neuvontahoitaja Kirsi Roos p.  044 730 3303 (Helsingin toimipiste)
  • Neuvontahoitaja Satu Forsström p. 050 408 8420 (Syöpätautien klinikan remontin ajan Helsingin toimipiste)

Toimipisteiden ja palveluneuvonnan yhteystiedot

Kaipaatko vertaistukea saman kokeneilta? Neuvontahoitajat välittävät vertaistukihenkilöitä, katso yhteystiedot yllä ja lisätietoa sekä Haluan tukihenkilön -lomakkeen löydät Vertaistuki -sivulta

Syöpään sairastuneiden läheiset

Keskusteluajat

Syöpään sairastuminen koskettaa sekä sairastunutta että hänen lähipiiriään. Myös Sinä läheisenä saatat tarvita tukea ja apua muuttuneessa tilanteessa. Älä jää mietteinesi yksin, vaan ota matalalla kynnyksellä yhteyttä neuvontahoitajiimme.

Toimipisteiden ja palveluneuvonnan yhteystiedot

Kaipaatko vertaistukea saman kokeneilta? Neuvontahoitajat välittävät vertaistukihenkilöitä, katso yhteystiedot yllä ja lisätietoa sekä Haluan tukihenkilön -lomakkeen löydätVertaistuki -sivulta

Kurssit ja ryhmät syöpään sairastuneiden läheisille

Lapsiperheille

Jos perheeseesi kuuluu alaikäisiä lapsia ja pohdit sitä, miten oma tai läheisesi/ puolisosi sairastuminen vaikuttaa lapseen, neuvontahoitajien kanssa on mahdollista käydä Lapset puheeksi keskustelu. Tutustu Lapset puheeksi -menetelmään

Pohdit ehkä sitä, miten kertoa sairastumisesta lapselle tai läheiselle. Sinua mietityttää sairauden tuoma muutos arkeen, jaksamiseen tai taloudelliseen tilanteeseen.

Ota yhteyttä neuvontahoitajiimme, he ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostin välityksellä arkisin klo 9-15. Neuvontahoitajille on mahdollista varata keskusteluaikoja myös palveluneuvontanumeroista: 044 730 3300 (ma-to klo 9-15, pe klo 9-12) ja 044 730 3302 (ma, ti , to klo 9-15).

Oppaita ja kirjallisuutta lapsiperheille

Työikäiset syöpään sairastuneet

Mietitkö työhön palaamista syöpähoitojen jälkeen? Pohditko työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä? Onko työn merkitys muuttunut elämässäsi sairastumisen jälkeen?

Näistä ja monista muista syövän ja työn yhdistämiseen liittyvistä asioista voit keskustella neuvontahoitajan kanssa. Neuvontahoitaja auttaa sinua oikean tiedon ja palvelujen piiriin. Näihin ajatuksiin liittyen sinun on mahdollista saada myös henkilökohtaista ja ryhmämuotoista vertaistukea.

Muita hyödyllisiä linkkejä:

Syöpä ja työ -sivusto

Tie työelämään: Keinot työkyvyn tueksi

Pitkäaikaista syöpää sairastavat

Keskusteluajat

Kun sairastat pitkäaikaista syöpää, voimavarasi voivat vaihdella ja saatat tarvita tukea sairauden monissa eri vaiheissa. Älä jää mietteinesi yksin, vaan ota matalalla kynnyksellä yhteyttä neuvontahoitajiimme.

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
• Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
• Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
• Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
• Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Lue tästä henkilötietojen käsittelystä neuvontapalvelussa:

Henkilötietojen käsittely Essyn neuvontapalvelussa

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita. Ota yhteyttä valtakunnalliseen neuvontapalveluun.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, Ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku, joka on alun perin kirjoitettu ammattilaisten apuvälineeksi, on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta. Polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan. Kulje potilaan polku.