Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Meiltä saat maksutonta syöpään liittyvää tietoa, tukea ja neuvontaa. Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonnasta saat tietoa myös yhdistyksen palveluista. Voit keskustella sairauden tuomasta uudesta elämäntilanteesta ja sairauteen liittyvistä asioista syöpään perehtyneiden terveyden- ja sairaanhoitajiemme kanssa.

Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat. Kanssamme voit keskustella kaikesta, mikä liittyy syöpään sairastumiseen ja sairauden kanssa jaksamiseen. Keskustelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia; meitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Halutessasi voit keskustella myös nimettömänä.

Annamme neuvontaa vastaanotolla, puhelimitse ja sähköpostitse. Palvelut ovat maksuttomia. Neuvontapalvelua on tarjolla Helsingissä, Lahdessa, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa.

Neuvontapalvelu yhdistyksen toimistolla

Neuvontahoitaja Kirsi Roos on tavattavissa ajanvarauksella ma–pe klo 9:00 – 15:00.
Neuvontapalvelu, Liisankatu 21 B 15, 6. krs., Helsinki
p.  044 730 3303
s-posti: kirsi.roos(at)essy.fi
Poikkeavat aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Neuvontapalvelu Syöpätautien klinikalla

Neuvontahoitaja Satu Forsström on tavattavissa ma–pe klo 9:00 – 15:00.
Neuvontapalvelu, Syöpätautien klinikan 3. kerros (Haartmaninkatu 4, Helsinki).
Voit myös halutessasi varata ajan etukäteen p. 09 471 732 91 tai 050 408 8420.
s-posti: satu.forsstrom(at)essy.fi
Poikkeavat aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Lahti

Neuvontahoitaja Hannele Salovaara on tavattavissa ma–to klo 9:00 – 15:00 tai ajanvarauksella.
Neuvontapalvelu, Hämeenkatu 7 A 6, Lahti
p. 044 730 3302 tai 0400 776 063
s-posti: hannele.salovaara(at)essy.fi
Poikkeukselliset aukioloajat kerrotaan puhelinvastaajassa.

Päijät-Hämeen keskussairaalan kuntoutusohjaaja Iita Eskelinen on tavattavissa ma–to klo 8:00 – 15:00 ja pe klo 8:00 – 13:30
Päijät-Hämeen keskussairaala, Sädehoidon yksikkö, Keskussairaalankatu 7
s-posti: iita.eskelinen(at)phhyky.fi

Hämeenlinna

Neuvontahoitaja Marja Sarvi on tavattavissa ajanvarauksella ma, ti ja ke
klo 9:00—15:00
Neuvontapalvelu, Palokunnankatu 10 D 26, Hämeenlinna
s-posti: marja.sarvi(at)essy.fi

Riihimäki

Neuvontahoitaja Marja Sarvi on tavattavissa ajanvarauksella to ja pe klo 9:00—15:00
Neuvontapalvelu, Temppelikatu 7 A 1, Riihimäki (käynti sisäpihan puolelta)
s-posti: marja.sarvi(at)essy.fi

Neuvonnan periaatteet

Neuvontapalvelussa vastaamme syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin. Palvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa. Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista. Huomioithan, ettei meillä ole käytössämme aiempia terveystietojasi. Vastauksemme perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita. Ota yhteyttä valtakunnalliseen neuvontapalveluun.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, Ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta. Polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan. Kulje potilaan polku.