55-vuotias Essy jatkaa hyvällä asialla

Tuuli Charalambous

Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry perustettiin 13.9.1965, ja viisi vuotta sitten vietettiin Essyn 50-vuotisjuhlaa. Juhlavuoden 2015 kunniaksi julkaistiin myös yhdistyksen historiaa käsittelevä kirja, jonka kannessa lukee: Sitoutumista hyvään asiaan.

Juhlakirjassa silloinen Essyn hallituksen puheenjohtaja Ilkka Talvitie kuvailee yhdistyksen alkuaikojen innostusta ja rohkeutta, joiden avulla toimintaa kehitettiin ja uutta ideoitiin. Talvitie myös kiittää yhdistyksen henkilökunnan lisäksi vapaaehtoistoimijoita:

Molemmat tekevät tahollaan neuvonta- ja vertaistuki- sekä laaja-alaista vaikuttamistyötä syöpäpotilaiden ja heidän omaistensa auttamiseksi. Tämä on juuri sitä ominta meitä, mikä toivottavasti kantaa Etelä-Suomen Syöpäyhdistystä myös tulevina vuosikymmeninä. (s. 8 – 9)

Nyt, vuonna 2020, perustuu Essyn neuvonta-, vertaistuki- ja vaikuttamistyö edelleen vahvaan haluun toimia terveyden puolesta, syöpää sairastavia ja heidän läheisiään auttaen. Essyn visio – Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta – tiivistää hyvin ajatuksen sekä ennaltaehkäisevän syöpätyön merkityksestä että syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tukemisesta, oli tilanne millainen hyvänsä. Ja nykyisin, erityisesti syöpätutkimuksen ansiosta, on tilanne onneksi monen sairastuneen kohdalla paljon parempi kuin Essyn alkuaikoina 1960-luvulla.

Kiitos kaikille teille, jotka olette tukeneet Essyn toimintaa esimerkiksi jäsenyyden, vapaaehtoistyön tai lahjoitusten kautta. Olette mukana mahdollistamassa tuen, tiedon ja toivon välittämistä ihmisille, joita syöpä koskettaa.

Lähde:

Sitoutumista hyvään asiaan, Etelä-Suomen Syöpäyhdistys 50 vuotta 1965-2015, Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry, Kirjapaino Markprint Oy, 2015