Älä jää yksin!

Satu Forsström

Tervehdys neuvontapalvelusta Syöpätautien klinikalta! Olen yksi neljästä Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajasta ja tavoitat minut Syöpätautien klinikalta Meilahdesta. Neuvontapalvelu on auki arkisin klo 9-15. Kysymään ja keskustelemaan voi tulla kaikesta, mikä liittyy sairastumiseen ja sairastamiseen, olet sitten itse sairastunut tai läheinen. Voit myös varata ajan etukäteen numerosta 050 4088420.

Syöpään sairastuminen muuttaa elämän hetkessä. Alkujärkytyksestä hiljalleen toivuttua ja mielen suuntauduttua hoitopolulle, tarvitsee miettiä suhtautumista elämään muuttuneessa tilanteessa. Pitkällä ja ajoittain raskaalta tuntuvalla hoitopolulla mieliala saattaa mennä vuoristorataa. Lääketieteellinen hoitopolku on selkeä ja suoraviivainen, mutta jokaisella on yksilöllinen elämänpolku, johon sairastuminen tulee. Voi tulla myös tunne, että hyvin alkanut selkeä ”hoitopolku alkaa umpeutua” oman jaksamisen vähetessä ja jos matkalla on haasteita. Läheisten jaksaminen ja ihmissuhteet huolestuttavat. Lapsiperheen arki toisen vanhemman sairastuessa, on sitä arkea ja elämää, johon sairastuminen saattaa tulla.

Entä jos sairastuu ja on yksin?  Ei sukulaisia lähellä, perhettä tai muita läheisiä ja ystävät ovat matkan varrelle jääneet. Tällöin ihminen voi kokea sairastumisen ylitsepääsemättömän rankkana ja yksinäisyys myös pelottaa sairauden keskellä; mitä, jos en pääse itse kauppaan? tai saan jonkin kohtauksen ja olen yksin kotona? miten jaksan huolehtia kodista?

Älä jää yksin! Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen kolme päätavoitetta on tarjota potilaille ja hänen läheisilleen tietoa, toivoa ja tukea hoitopolun jokaisessa vaiheessa. Tehtävämme on tukea sitä normaalia elämää, jonka sairastuminen sotkee, mutta joka jatkuu.  Osaamme myös neuvoa ja ohjata, mitä eri alan asiantuntijoita sairaalassa on sinua varten. Me Syöpäyhdistyksessä olemme vierellä kulkemassa, mietitään asioita yhdessä.

Syöpätautien klinikan neuvontapalvelussa ja muissa toimipisteissämme voi henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi osallistua keskusteluryhmiin ja muihin tapahtumiin, joita on sekä potilaille että läheisille. Lisäksi yhdistyksellämme on eri syövän sairastaneita vapaaehtoisia, koulutettuja vertaistukijoita. Heidän yhteystietoja voi tiedustella neuvontahoitajalta.

Syövän hoito Suomessa on huippuluokkaa ja paranemisennuste hyvä. Silti sairastuminen muuttaa elämää ja pelottaa. Matkanvarrella saattaa tulla haasteellisia vaiheita, jos esimerkiksi sairaus uusii tai etenee. Tähän vaiheeseen yhdistyksemme tarjoaa tukea. Henkilökohtaisten keskustelujen lisäksi yhdistyksessämme voi osallistua pitkäaikaista syöpää sairastavien tapaamisiin sekä Syöpätautien klinikalla oireenmukaisen (palliatiivisen) hoidon potilaiden keskusteluryhmään.

Syövän hoitojen päättyminen ja seurantaan siirtyminen on kohta, joka yleensä jännittää. Voi kokea jäävänsä tyhjän päälle, kun sairaalan hyvä ja tiivis hoitokontakti päättyy. Usein myös työhön paluu koittaa ja voimat voivat olla vähissä. Tässä vaiheessa ei myöskään tarvitse jäädä yksin. Voi tulla keskustelemaan toipumiseen liittyvistä asioista. Voidaan yhdessä miettiä myös sopivaa Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssia. Älä jää yksin, lämpimästi tervetuloa.

Hyvää Pääsiäistä!

Satu Forsström