Elämässä eteenpäin syöpäpotilaan läheisenä

Satu Forsström

Moni ihminen elää tällä hetkellä kaunista kesää syöpäpotilaan läheisenä. Elämä on huolien ja pelkojen sävyttämää. Arjen sujumisen -ja talouden vastuu painavat. Tunteistaan ja ajatuksistaan ei oikein voi puhua kenenkään kanssa, koetaan tämän kuormittavan kuulijaa. Työhön keskittyminen ja siellä jaksaminen ottaa koville. Läheiset kertovat usein, ettei itsestä huolehtimiseen ole aikaa ja voimavaroja. Oma terve elämä unohtuu.

Läheinen sinulla on oikeus ja lupa huolehtia itsestäsi ja se on tärkeää. Lentokoneessa happinaamari neuvotaan laittamaan ensin omille kasvoille. Keväällä toteutetussa läheisille suunnatussa keskusteluryhmässä Syöpätautien klinikalla, keskityimme itsestä huolehtimisen teemoihin. Ryhmään osallistui syöpäpotilaan läheisiä: puolisoja, sisar, isä ja äiti.

Ryhmässä pohdimme, mitkä asiat elämässä ovat hyvin ja mistä saa voimavaroja (kunhan ne huomio ja antaa itselleen luvan). Tässä läheisten lista:

Asiat, jotka ovat elämässä hyvin:

-Parisuhde
-Muut perheenjäsenet ovat terveitä
-Sairastuneen positiivinen asenne
-Rakkaus
-Läheiset välit perheessä/perhepiirissä
-Hyvä suhde sairastuneeseen
-Sairastunut on vielä läsnä.
-Kotona asiat ovat hyvin
-Taloudellinen turva

Mikä auttaa jaksamaan:

-Ystävien/lasten/puolison/sisarusten/muiden läheisten tuki
-Työssä käyminen
-Oman ajan ottaminen
-Rajaaminen: etäisyyden ottaminen tietoisesti
-Harrastukset
-Omasta fyysisestä terveydestä huolehtiminen

Keinoja jaksamisen tueksi:

-Rutiinien ja normien ylläpitäminen, arjen pyörittäminen
-Omat harrastukset happireikänä
-Itsekkyys hyvällä tavalla; minulla on lupa irrottautua pieniksi hetkiksi
-Läheisten tuki, puhuminen ja purkaminen (myös ihan muusta puhuminen)
-Ammattiavun hakeminen matalalla kynnyksellä

Nämä havainnot ja keinot ovat niitä, joista jokainen voi ehkä löytää jotain, mitkä itsellä toteutuvat jo tai voivat olla mahdollisia toteuttaa. Läheinen muista huolehtia itsestäsi.
Ps. 11.9.2019 alkaa seuraava elämässä eteenpäin syöpäpotilaan läheisenä -ryhmä.

Hyvää kesää!