Etäosallistuminen noussut nopeasti isoon rooliin

Tuuli Charalambous

Erikoinen vuosi 2020 lähenee loppuaan. Kuten niin monelle organisaatiolle, myös Etelä-Suomen Syöpäyhdistykselle vuosi on ollut ”koronakeväästä” lähtien varsin mullistava. Syynä on ollut erityisesti etätoimintaan hyppääminen.

− Loikka tapahtui melkein yhdessä yössä, kuvailee Annikki Thodén, Essyn hallituksen puheenjohtaja.

Thodén ja Essyn edustajiston puheenjohtaja Arja Havia näkevät etäajan tuoneen tullessaan monipuolisesti uudenlaisia tapoja osallistua Essyn toimintaan – niin ryhmätapaamisiin kuin kahdenkeskisiin keskusteluihin neuvontahoitajien kanssa. Käytännössä etätapahtumiin on helpompi tulla mukaan yli paikkarajojen ja myös järjestöjen väliselle yhteistyölle tarjoutuu monenlaisia mahdollisuuksia.

− Osallistuahan voisi ihmisiä vaikka ympäri maata, Havia toteaa digitapahtumien mahdollisuuksista.

Essyn ryhmien tapaamisista osa on kuluneena syksynä koronan vuoksi pidetty etänä ja osa mahdollisuuksien mukaan lähitapaamisina. Thodén ja Havia uskovat verkkokohtaamisten tulleen jäädäkseen osaksi Essyn palveluita jatkossakin. Etätapaamisten hyötyjä on monenlaisia: ryhmäkoot eivät ole välttämättä niin rajattuja, ei ole tarvetta matkustaa eikä riskiä saada tarttuvia tauteja.

Etätapaamiset ja -tapahtumat mahdollistavat syöpää sairastavalle mukana olon myös erilaisissa vaiheissa hoitojen aikana:

− Voi vaikka kuunnella luentoa kotisohvalta käsin, näkemättä lähtemisen vaivaa, varsinkin jos on väsynyt tai voimaton olo, sanoo Satu Forsström, yksi Essyn neuvontahoitajista. – Ja saa mahdollisuuden puhua toisten samankaltaisissa elämäntilanteissa olevien kanssa ja tunteen siitä, ettei ole yksin sairautensa kanssa.

Lähitapaamisia ja paikallisosastojen virkistystapahtumia toki kaivataan nyt kun kasvokkainen toiminta on tänä talvena pääosin tauolla. Osaa ihmisistä ruudulla esiintyminen jännittää.

− Joku on sanonut, että ”etäily ei ole mun juttuni”. Etätapaamisissa small talkillekaan ei ehkä ole niin paljon tilaa. Toisaalta taas herkistyminen on näkynyt ja saa näkyä ruudun välityksellä, yhteisen asian äärellä, Forsström pohtii.

Ja jos etäosallistuminen mietityttää, Essyn henkilökunta neuvoo mielellään esimerkiksi Teams-sovelluksen käytössä jo etukäteen. Ihmisiä rohkaistaan tulemaan mukaan kokeilemaan.

Essyn saamien palautteiden mukaan etätapahtumilta toivotaan mm. alustuksia ja asiantuntijaluentoja, keskustelumahdollisuuksia, vinkkejä hyvinvointiin arjessa sekä tietoa yksittäisistä syöpäsairauksista. Etätapaamisten myötä Essyssä toivotaankin, että voitaisiin jatkossa tarjota palveluja entistä suuremmalle joukolle ihmisiä ja mahdollistaa esimerkiksi harvinaisia syöpiä sairastaville tukea toisiltaan. Tärkeää on, että oltaisiin matalalla kynnyksellä syöpää sairastavien ja heidän läheistensä tavoitettavissa.

Essyn toiminnanjohtaja Inge-Brit Barkholt taustoittaa Teams-alustan käyttöönottoa Essyssä:

− Vuonna 2019 syksyllä suunnittelimme toteutettavaksi yhden etäkurssin kevään 2020 aikana. Näin ajattelimme, että saamme vähitellen kokemusta ja oppia siitä, kuinka Teams-alustalla voisimme toteuttaa jatkossakin joitakin ryhmiä. Todellisuus oli sitten toinen, kun lähes kaikki toiminta muutettiin maaliskuussa etäyhteyksin toteutettavaksi. Yhdessä koko henkilökunnan kanssa teimme suuren muutoksen yhdistyksen toiminnassa. Siitä heille suuri kiitos tässäkin!

Barkholt näkee etätoiminnassa paljon hyvää, mutta myös haasteita:

− Etätoiminta ei ole kaikille luontevaa eikä mahdollista, ja tässä ajassa kaipaamme kasvokkain kohtaamisia hyvin paljon. Tämä aika on tuonut kuitenkin toiminnan kehittämiselle pidemmän aikavälin näköalan. On erityisen tärkeää, että pandemian jälkeen yhdistyksen palveluissa on sekä kasvokkain että etävälitteisesti toteutettavia ryhmiä ja kursseja. Vuoden 2021 kevätkauden palvelut tulevat vielä olemaan pandemiatilanteesta johtuen suurelta osin etäyhteyksin toteutettavia. Tärkeää on muistaa, että vaikka etäryhmiin ei olisi mahdollisuus osallistua, on aina mahdollisuus keskustella puhelimitse neuvontahoitajiemme kanssa ja saada näin jaettua mieltä askarruttavia asioita.