Haastattelussa Essyn toimistosihteeri Pirjo Kuokkanen Helsingin toimistosta

Tuuli Charalambous

Pirjo Kuokkasen ensimmäisestä työpäivästä Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksessä on tänä syksynä kulunut jo 20 vuotta. Pirjon toimenkuva toimistosihteerinä on varsin laaja ja monisäikeinen.

Mitä kaikkea työhösi toimistosihteerinä kuuluu?

− Palvelen Essyn asiakkaita ja jäseniä, kerron yhdistyksen palveluista ja varaan keskusteluapua tarvitseville tapaamisaikoja Essyn neuvontahoitajille. Työhöni kuuluu myös muun muassa Essyn jäsenrekisteriin liittyviä asioita, laskutusasioita, avustushakemusten käsittelyä, yhteydenpitoa Essyn paikallisosastojen ja kerhojen kanssa esimerkiksi Roosa nauha -kampanjan aikaan sekä muita viestinnän tehtäviä. Lisäksi olen oman henkilökuntamme apuna erilaisissa henkilöstöasioissa sekä pidän huolta Ruoholahden toimistomme käytännön asioista.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

− Jokainen työpäiväni on hyvin erilainen. Tyypilliseen työpäivääni kuuluu palveluneuvontaa ja jäsenhakemusten sekä esimerkiksi hoitovuorokausikorvaushakemusten käsittelyä. Jos olen suunnitellut tekeväni jotakin tiettyä asiaa, suunnitelmat eivät välttämättä toteudu, koska jotakin muuta voi tulla työpöydälleni – mutta se juuri pitääkin työni mielenkiintoisena. Työpäivän tahti riippuu usein puheluiden määrästä. Tykkään kohdata ihmisiä, ja suurimmaksi osaksi nämä kohtaamiseni ovat puhelimessa meille soittavien ihmisten kanssa.

Mitä haluaisit sanoa ihmisille, jotka miettivät, ottaisivatko yhteyttä Etelä-Suomen Syöpäyhdistykseen?

− Sanoisin että täällä ollaan, ottakaa yhteyttä matalalla kynnyksellä; vääriä kysymyksiä ei ole. Olemme täällä juuri teitä varten. Välitämme tietoa, tukea ja toivoa syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen sekä kaikille, joita syöpä mietityttää.

Kertoisitko jostakin yhdistyksen ajankohtaisesta asiasta?

− Meillä on tulossa muutoksia laskutuskäytäntöihin ensi vuoden alussa. Jäsenlaskutuksen yhteydessä käytettävät tilinumero ja viitenumero muuttuvat. Asiasta on tulossa lisää tietoa muun muassa kotisivullemme.

Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajallasi?

− Tykkään liikkua ja harrastan vesiliikuntaa sekä pelaan sulkapalloa ja frisbeetä. Myös ulkoilu kuten vaellusreitit, sienestäminen sekä kalastus ovat minulle mieleistä tekemistä, samoin kuin mökkeily ja matkustaminenkin.

Tietoa Essyn jäsenyydestä: https://www.essy.fi/jasenyys/