Helsingin toimisto keskellä uusia tuulia!

Inge-Brit Barkholt

Etelä-Suomen Syöpäyhdistys ry:n Liisankadun toimisto muuttaa marraskuun lopussa uusiin toimitiloihin Ruoholahteen – Itämerenkatu 5:een.

Yhdistyksen toimitilaprosessi käynnistyi muutamia vuosia sitten. Silloin selvitettiin nykyisten Liisankadun tilojen remonttimahdollisuuksia ja mietittiin yhdistyksen toimintaa ja visioita tulevaisuuteen. Yhdistyksen hallitus jätti silloin asian hautumaan ja antoi aikaa asian eteenpäin kehittymiselle. Uudestaan asia käynnistyi melko pian aloittaessani toiminnanjohtajana. Viime vuonna mietittiin paljon, millaisena yhdistyksen toiminta nähdään tulevaisuudessa. Vuoden lopussa tehtiin kysely yhdistyksen henkilökunnalle, luottamushenkilöille, vapaaehtoisille ja palveluiden käyttäjille – millaisia ajatuksia heillä oli nykyisistä tiloista ja millaisena he näkivät toiminnan tulevaisuudessa. Pohjatyö on ollut tärkeä ja arvokas asia.

Tämän vuoden alussa hallituksen ja henkilökunnan kanssa käytiin keskusteluja yhdistyksen toiminnasta ja millaisia tiloja yhdistys tarvitsisi. Keskusteluissa todettiin, että Liisankadun tilojen remontti olisi hyvin haastava. Vuoden 2018 lopussa tehdyn kyselyn tuloksena usea vastaaja toivoi toiminnan laajenevan ja jatkuvan Liisankadulla. Vanhaan, vaikka niin ihanaan ja tunnelmalliseen, tilaan olisi hyvin vaikea tehdä toimivaa kokonaisuutta yhdistyksen toiminnalle, ajatellen sen kehittymistä ja laajentumista. Hallituksen päätöksenä oli, että lähdetään etsimään uusia tiloja. Tilojen haku aloitettiin loppu keväällä. Uuden tilan löytäminen oli haasteellista. Tavoitteena oli löytää tilat keskustasta, hyvien kulkuyhteyksien päästä rautatie- ja linja-autoasemasta. Tilojen toivottiin olevan monitoimitiloja. Tilat, joissa voidaan toteuttaa monimuotoista yhdistyksen toimintaa, asiakkaiden yksilötapaamisista, ryhmä-, liikunta-, kokous- ja luentotoimintaan.

Nyt olemme niin pitkällä, että muuttopäivä on 29.11.2019. Muutos tuo väistämättä kaikenlaisia ajatuksia meihin jokaiseen. Henkilökunta, tuki- ja luottamushenkilöstö ovat pääosin toimineet hyvin monta vuotta nykyisissä tiloissa, joten haikeus muuton alla on luonnollinen tunne ja toisaalta myös innostus uusista tiloista. Olemme yhteisesti todenneet, että teemme eräänlaisen hypyn tuntemattomaan, mutta samalla muutos on mahdollisuus. Uusien tilojen myötä yhdistyksellä on tavoitteena laajentaa ja kehittää toimintaansa. Tilaratkaisu mahdollistaa monipuolisen toiminnan ja myös henkilökunnan lisäyksen taloudellisissa puitteissa.

Tätä vuotta on jäljellä vielä pari kuukautta ja toimintamme jatkuu aktiivisena. Toiminnassamme ei tule keskeytystä muutostamme huolimatta, mutta joitakin muutoksia voi olla. Seuratkaa koti- ja facebook-sivujamme.

Kun olemme saaneet kaiken muuttotohinan ohi ja asetuttua uusiin tiloihin, järjestämme ilman muuta avoimien ovien päivän ensi vuoden alkupuolella! Tervetuloa viimeistään silloin katsomaan uudistunutta ilmettämme!

Hyvää marraskuuta kaikille!

Kääriydytään välillä lämpimään huopaan,
sytytetään kynttilät ja
kaadetaan seuraksi kuumaa juomaa –
ja kerätään voimia kaamoksessa kulkemiseen!