Kato äiti, tää sateenvarjo on hyvä jumppakeppi!

Kirsi Roos

”Kato äiti, tää sateenvarjo on hyvä jumppakeppi, kokeile säkin!” huudahtaa päiväkoti-ikäinen lapsi marraskuisena, säkkipimeänä aamuna juna-asemalla, tarttuu sateenvarjon molemmista päistä kiinni ja nostaa reippaasti useita kertoja varjon päänsä yläpuolelle. Äidin ilme on hiukan vaivaantunut, kun hän tarttuu sateenvarjoon ja tekee lapsen ohjeiden mukaan. Näen mielessäni meidät kaikki junan odottajat ”sateenvarjojumppaamassa” lapsen ohjeiden mukaan. Tapahtuman sivusta seuraaminen sekä oma mielikuvani saa kasvoilleni hymyn. Samalla myös omista silmistäni karisevat unihiekat ja päiväni saa erinomaisen startin.

Liikunnasta ja sen hyvää tekevistä vaikutuksista on puhuttu jo pitkään. Nyt on saatu näyttöä myös liikunnan yhteydestä pienempään syövän sairastumis- ja uusiutumisriskiin. Tutkimuksissa on todettu jo kohtuullisen pienenkin liikuntamäärän olevan hyödyksi. Liikunnalla on havaittu olevan hyötyä myös syövän uusiutumisen estossa liikunnan tyypistä riippumatta. Merkittävää hyötyä liikunnasta on, kun liikuntamäärä on 2-3 tuntia viikossa. Maksimihyödyt saavutetaan, kun liikutaan viisi tuntia viikossa. Myös lisääntyneellä arkiliikunnalla on osoitettu olevan suotuisia vaikutuksia syövän uusiutumisriskin pienentymiseen ja kaikenlainen liikkuminen on parempi kuin ei mitään.

Liikunnan on havaittu auttavan syöpään sairastunutta voimaan paremmin monin eri tavoin hoitojen aikana. Sen avulla voidaan parantaa ruokahalua sekä immuniteettia. Liikunnalla on myös suotuisia vaikutuksia mielialaan ja sen avulla voidaan vähentää uupumusta. Liikunnan avulla voidaan hillitä lymfaturvotusta, parantaa luustoterveyttä sekä vähentää hormonaalisten hoitojen haittavaikutuksia, joita ovat mm. kuumat aallot sekä nivelkivut.

Tänäkin vuonna yhdistyksemme on liikuttanut isoa joukkoa syöpään sairastuneita mm. vesiliikunnan, kuntosaliharjoittelun, lempeän liikunnan ym. ohjattujen ryhmien parissa. Ryhmissämme on mahdollisuus liikkua omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan toisten saman sairauden kohdanneiden kanssa. Uutena toimintona aloitimme tänä syksynä ”Jumppaa ja jutustelua” -ryhmät, joissa eri toimipisteissämme ensin yhdessä jumpataan sekä rentoudutaan ja lopuksi jutustellaan. Ensi vuonna jatkamme uudella innolla. Liikuntaryhmistämme saat lisätietoa tästä linkistä Essyn liikuntaryhmät

Jokainen otettu askel, pienen pieni venytys, nilkkojen ja hartioiden pyöritys on parempi kuin ei mitään. Näin syksyllä meillä jokaisella jumppakeppi kulkee usein mukana ja yhdessä tai erikseen tehdyt ”sateenvarjojumpat” tuovat taatusti hyvän mielen ja punan poskille.