Kevät keskeytti – ja myös kannusti uuteen

Tuuli Charalambous

Tänä vuonna kevät keskeytti monia suunnitelmia. Myös Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen – tuttavallisemmin Essyn – tapahtumia jouduttiin perumaan tai siirtämään. Tällaisen tilanteen keskelle tulin aloittaessani toukokuun alussa työskentelyn Essyn tiimissä varainhankinnan ja viestinnän koordinaattorina.

Tukea tarjolla kuten ennenkin

Etäisyyksistä, eristyksestä ja huolenaiheista huolimatta kaikki ei kuitenkaan muuttunut. Neuvontahoitajat ovat tavoitettavissa kahdenkeskisiin keskusteluihin, ja myös etäryhmiä on järjestetty onnistuneesti. Tietoa, tukea ja toivoa syöpäpotilaille ja läheisille on siis yhä tarjolla – ja olen saanut nähdä, että apua annetaan täydellä sydämellä.

Pysyvätkö kaikki vauhdissa mukana?

Useassa järjestössäkin on harpattu jonkinlainen digiloikka, ehkä osittain toivotusti ja osittain olosuhteiden pakosta. Paljon hyviä käytäntöjä, kuten etäryhmiä, on saatu luotua niin Essyssä kuin muuallakin. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki palvelujen käyttäjät pysyvät muutoksissa mukana. Toivon, ettei kukaan jää etätapahtumien ulkopuolelle siksi, että ei löydä niiden äärelle tai ei tiedä, keneltä kysyä. (Meidän essyläisten yhteystiedot löydät muuten täältä. Olethan yhteydessä, jos voimme olla avuksi – ja myös kaikenlainen palaute on lämpimästi tervetullutta!)

Ollaan kaukanakin lähellä

Kulunut kevät muistetaan varmasti ”koronakeväänä” ja lisääntyneen epävarmuuden vaiheena. Uskon kuitenkin, että mennyt kevät muistetaan myös aikana, jolloin myötätuntoisuus ja ymmärrys toisiamme ja erilaisia elämäntilanteita kohtaan syveni entisestään. Ja kun toistemme tapaaminen on taas helpompaa, on meillä parhaassa tapauksessa käsissämme entistä laajempi kirjo mahdollisuuksia toistemme kohtaamiseen.

Keskikesä on jo käsillä, ja erityisesti tähän aikaan vuodesta onkin ilo tavata ihmisiä ulkona, luonnon keskellä. Joten kerätään voimia valosta ja vihreydestä.

Aurinkoista kesää!