Kuva: Jessica Lewis Creative

Kiitos kuluneesta vuodesta

Inge-Brit Barkholt

Vuosi alkaa olla lopuillaan ja on aika ennen kaikkea kiittää kaikkia tavalla tai toisella toiminnassa mukana olleita. Kiitos!

Vuosi on lyhyt aika tai pitkä aika – riippuen hieman siitä, mistä vinkkelistä asiaa katsoo. Vuosi tuntuu vilahtaneen ohi vauhdilla, mutta kun katsoo kaikkea toteutunutta toimintaa, on vuoteen mahtunut paljon. Olemme järjestäneet erilaisia ryhmiä, kursseja, liikuntaa, asiakastapaamisia. Vuodessa on ollut paljon hyvää, vaikka välillä on pitänyt ihmetellä maailman menon kummallisuutta. Alkuvuoden toiminta toteutettiin etämaailmassa lähes kokonaan, mutta olemme voineet iloita lähitoiminnan mahdollisuudesta etätoiminnan rinnalla koko syksyn. Erityisesti on hienoa, että paikallistoimintamme on päässyt käynnistymään lähes normaalisti kesän jälkeen. Ja on ilo, että ihmiset ovat palanneet paikallistoiminnan pariin. Syksyllä käynnistimme Tule tutustumaan -illat paikallisosastoissamme ja -kerhoissamme. Kuudella paikkakunnalla olemme pitäneet illan ja kertoneet Essyn palveluista sekä paikallistoiminnasta. Seuraavat kuusi iltaa kuudella paikkakunnalla ovat vuoden 2023 kevätkaudella.

Essyn neuvontapalvelun ovat löytäneet yhä useammat syöpään sairastuneet tai heidän läheisensä. Keskusteluissa sivutaan myös maailman epävakaisuutta ja oman elämän muita haasteita syövän lisäksi sekä taloudellista tilannetta. Ihmiset ovat edelleen tietyllä tavalla varovaisia lähtemään kasvotusten tapahtuviin asiakastapaamisiin ja ryhmiin. Olemme ehkä koronan aikana jotenkin passivoituneet lähtemisen suhteen. Olisi kuitenkin tärkeää lähteä, jos vain mahdollista, kasvotusten tapaamaan neuvontahoitajaa tai osallistumaan erilaisiin ryhmiin. Hetki muualla kuin kotona antaa uusia ajatuksia itselle.

Palveluistamme saamamme palaute on hyvää. Siitä näkökulmasta tiedämme tekevämme oikeanlaista työtä. Suunnittelemamme toiminta on oikein kohdennettua.

”Teki suurta helpotusta aina keskustelun jälkeen, että on jokin paikka mihin voi soittaa kun siltä tuntuu.”

”Yhdistyksen tukihenkilö sai mieleni rauhoittumaan, hän puhui hoitopoluista ja halusi myös jossain vaiheessa puhua poikani kanssa. Puhelu lohdutti minua ja koin tulleeni ymmärretyksi eikä ammattilainen päivitellyt tilannettani.”

”Henkilö oikeasti kuunteli ja oli kiinnostunut perheen asioista, eikä hänellä ollut kiire mihinkään.”

”Osallistuin ensi kertaa yli vuoden harkinnan jälkeen. Pelkoni oli ollut turhaa. Tuntui hyvältä, kun muut ryhmässä ymmärsivät mistä puhuin joutumatta vaivaantuneeksi kuten usein muiden normi-ihmisten kanssa käy.”

”Huumoria, naurua saman kokeneiden ihmisten kanssa. Tukea ja oikeanlaisia tyyppejä elämään. Tärkeitä vinkkejä.”

Syksyllä järjestämämme hyväntekeväisyyskonsertit neljällä paikkakunnalla yhdessä Tenorissimo-yhtyeen kanssa saivat ihmisiä mukavasti liikkeelle nauttimaan hienoista konserteista. Yhteisöllisyys tilaisuuksissa oli käsinkosketeltavaa. Konsertit saivat paljon kiitosta osallistujilta.

Nyt on aika lausua kiitoksen sanat kaikille yhteistyökumppaneillemme, jotka ovat toteuttaneet yhteistyössä kanssamme erilaisia ryhmiä, kursseja, luentoja ja konsertteja! Suuri ja lämmin kiitos kaikille vapaaehtoisillemme: paikallisosastojen ja -kerhojen vetovastuullisille, vertaistukihenkilöille, hallituksen ja edustajiston jäsenille. Erityiskiitos sitoutuneelle henkilökunnalle, te mahdollistatte ammattilaisina palveluidemme jatkuvuuden osaltanne! Kiitos kaikille lahjoittajille, jotka olette tänä vuonna tukeneet toimintaamme. Teidän kaikkien yhteistyökumppaniemme, lahjoittajiemme, vapaaehtoisiemme ja henkilöstön ansiosta voimme tuottaa monipuolisia palveluita asiakkaillemme.

Ensi vuonna jatketaan!

Toivotan sinulle leppoisaa joulunaikaa ja ennen kaikkea riittävän hyvää joulua. Toivon, että joulu tulee sellaisena kuin se sinulle ja läheisillesi parhaimmalta tuntuu.