Kokemuksia Voimauttavan valokuvauksen kurssilta

Kurssilaiset

Olemme neljä eri paranemis- ja eheytymisvaiheessa olevaa syöpään sairastunutta naista, jotka saimme mahdollisuuden osallistua Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämälle Voimauttavan valokuvauksen kurssille 19.11.2018 – 19.1.2019. Ohjaajina toimivat myötätuntoiset ja taitavat valokuvaterapian ohjaajat, psykologi Jaana Kaukoranta ja kuntoutusohjaaja Saila Ylönen .

Kurssin kantavana teemana oli Minun tarinani sanoin ja kuvin. Me kurssilaiset saimme käyttää ohjaajien esille laittamia kuvia ja itse ottamiamme valokuvia, jotka olivat tunteittemme ja kokemustemme kannalta tärkeitä jakaa ryhmän kanssa. Kuvaa käyttäen assosioimme vapaasti tunteita, jotka sairauden ja hoitojen eri vaiheiden herättäminä olivat nousseet esille. Koimme, että kuviin ja valokuvaukseen liittyvään kurssiin oli helpompi ja innostavampi osallistua kuin pelkkään keskusteluryhmään. Kuvat kiteyttävät tuntemuksia usein sanoja paremmin ja niistä syntyy helpommin keskustelua. Myös vaikeampien asioiden läpikäynti kuvien avulla on sanallista helpompaa. Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, sanotaan!

Yksi tärkeimmistä kokemuksista oli, että sai tulla kuulluksi. Kaikkien yhteinen huomio taisi olla: ”Huomasin, etten ole ainoa, joka kipuilee sairauden herättämien pelkojen, vaivojen ja epävarmuuden kanssa.  Samaan tapaan – koskien kurssin merkityksellisyyttä – kertoo yksi meistä: ”Kurssi antoi minulle työkaluja ajatusten ja tunteiden käsittelyä varten”. Olemme yhtä mieltä siitä, että kurssilla oli tarkoituksenmukaista työstää ja läpikäydä omaa sairastumis- ja eheytymismatkaa. Tämän jälkeen on helpompi jatkaa elämässä eteenpäin. Sitäpaitsi kurssi oli ”hyvä syy lähteä pois kotoa pölyttymästä”, kuten yksi meistä tokaisi. Saimme lisäksi runsaasti tietoa sekä ohjaajilta että ryhmän jäseniltä mm. aktiivihoitojen jälkeisistä, erilaisista arkeen ja omaan hoitoon liittyvistä tilanteista. Tieto auttaa muuttuviin tilanteisiin varautumisessa ja sopeutumisessa eheyttäen samalla myös minäkuvaa.

Tällä koskettavalla voimauttavan valokuvauksen kurssilla saimme tutustua kannustaviin ja myötätuntoisiin ohjaajiin ja saimme myös uusia vertaisystäviä. Oli myös mahdollista saada uusia näkökulmia valokuvausharrastukseen, vaikka kurssille osallistuminen ei edellyttänytkään valokuvaustaitoja. Kännykkäkuvaus oli mahdollista.

Teimme pienen valokuvanäyttelyn. Kuvamme kertovat tunteistamme ja kokemuksistamme sairastumisemme tai toipumisemme eri vaiheista. Kuvat ovat toistaiseksi nähtävissä Essy:n tiloissa Helsingissä.

Positiivisten ja voimaannuttavien asioitten huomiointi kuvauksen keinoin toi hyvää mieltä ja auttoi huomaamaan arjen pieniä hyviä asioita. Tapaamiskerroista jäi mukaan aina positiivinen ja hyvä mieli. Saimme runsaasti uusia voimavaroja uuteen käyttöön! Eihän tässä voi muuta kuin kiittää ja iloita.