Maailman syöpäpäivää vietetään tänään, 4. helmikuuta

Maailman syöpäpäivää on vietetty vuodesta 2005, jolloin Kansainvälinen syöpäunioni UICC otti sen käyttöönsä oman ja lukuisten jäsenjärjestöjensä tiedotuksen välineeksi. Päivä on myös WHO:n tunnustama teemapäivä. Päivän tavoite on tuoda esille parempaa syöpätietoutta, joka helpottaa sekä sivistystyötä tekevien toimijoiden työtä että syövän itse tai lähipiirissään kohdanneen ja kokevan arkea.

Meidän, Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen, keskeinen tavoite on antaa tietoa, tukea ja toivoa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden eri vaiheissa sekä edistää kansalaisten terveyttä Etelä-Suomen alueella. Toivottavaa olisi, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa ja löytää toiminnastamme sekä ammatillisesta- että vapaaehtoistoiminnasta omaan elämäntilanteeseensa sopivaa kuntoutusta tukevaa tietoa, toivoa ja tukea.

Kevätkauden toimintamme on käynnistynyt monien keskusteluryhmien ja kurssien myötä. Vertaistukiryhmät Elämässä eteenpäin -keskusteluryhmät on koettu hyvin tärkeinä muotoina sekä mahdollisuutena jakaa omia kokemuksia että kuulla toisten kokemuksia sairastamisesta ja sen kanssa elämisestä. Erilaiset kohdennetut kurssimme tavoittavat hyvin erilaisissa elämän tilanteissa olevia henkilöitä. Ajatuksellisesti jokaisen on hyvä miettiä mikä auttaa itseä kuntoutumisessa sairauden polulla. Joku on sanonut osuvasti, että sairauden jälkeen tavoitteena on uusi normaali. Sairaus koetaan poikkeustilana, josta tavoitteena on paraneminen. Aina sairaudesta ei parannuta, jolloin elämä jatkuu pitkäaikaisen sairauden kanssa. Yhdistyksen asiantuntevat neuvontahoitajat voivat olla kanssakulkijoita sekä syöpää epäileville, siihen sairastuneille, syövästä parantuneille ja heidän läheisilleen. Neuvontahoitajien kanssa voi keskustella uudesta elämäntilanteesta, saada tietoa ja tukea luottamuksellisesti.

Olemme taittaneet talven pimeimmän ajan ja suuntaamme kohti kevättä. Vielä kuitenkin aika ajoin tuiskussa ja tuulessa kuljemme. Toivon kuitenkin, että yhdistyksenä pystymme antamaan toivoa, tukea ja tietoa jokaiselle syöpää epäilevälle tai syöpään sairastuneelle ja hänen läheiselleen.

Rakastan valoa,
koska se näyttää minulle tien.

Siedän silti pimeää,
koska se näyttää minulle tähdet.