Maaliskuinen #essynjäseneksi-kampanja nosti esiin jäsenyyden syitä

Tuuli Charalambous

Facebook-sivullamme näkynyt #essynjäseneksi-kampanjamme päättyy. Kampanjan avulla teimme yhdistystä ja jäsenyyttä tutummaksi sosiaalisen median kautta. Kiitos kaikille osallistuneille!

Kampanjajulkaisuissamme näkyi lainauksia jäseniltämme alkuvuodesta saamistamme kyselyvastauksista. Monista vastauksista kävi ilmi se, miten kallisarvoisena pidetään yhdistyksen kautta saatavaa tukea, tietoa ja toimintaa. Vaikka suurin osa Essyn toiminnasta on maksutonta eikä edellytä jäsenyyttä, pitää moni kuitenkin jäsenyyttä tärkeänä.

Tässä kootusti joitakin poimintoja kyselyvastauksista.*

Miksi liityit Essyyn?

Monelle syy jäseneksi liittymiseen on alun perin ollut oma tai läheisen sairastuminen. On kaivattu tiedon, toiminnan ja vertaistuen pariin sekä halutaan jäsenyydellä kannattaa yhdistyksen toimintaa.

Haluan tietoa, kursseja jne. sekä vertaistukea.”Nainen, 61 v.

”Aloin tutkimaan tietokoneella kaikenlaista tietoa syövästäni ja yleensäkin syövistä ja niihin liittyvistä yhteistyötahoista. Halusin liittyä Essyn jäseneksi koronasta huolimatta. Olisi kiva tavata muita syöpää kokeneita henkilöitä.”Nainen, 58 v.

”Liityin aikoinaan kun sairastuin aivosyöpään. Omaisten ja läheisten ryhmä oli silloin tosi tarpeeseen.”Mies, 61 v.

”Sisareni kuoli paksusuolen syöpään. Muutama vuosi sen jälkeen halusin liittyä syöpäyhdistyksen jäseneksi. Nyt oman syöpäni takia pidän jäsenyyttä tärkeänä.”Nainen, 64 v.

Syöpään sairastuessa on aika avuton olo. Sitä miettii, mistä saisi tietoa (no netti on olemassa), mutta ei osaa tarttua oikein mihinkään. Kaipaa ryhmää, missä käsiteltäis sairautta ja mistä saa tukea ja tietoa. On kovin yksinäinen olo. Syöpäni leikattiin viime kesänä. Edelleen haen tietoa.” – Nainen, 77 v.

”Suomessa syöpähoidot ovat maailman kärkeä. Olen saanut avun ja siinä suurin syy olla jäsen.” Mies, 80 v.

”Olen sairastanut syöpää, ja katsoin velvollisuudekseni yhteisen edun vuoksi liittyä syöpäyhdistykseen.”Nainen, 71 v.

”Heti sairastumiseni jälkeen aloin kyselemään ensitietokursseista. Siinä yhteydessä liityin Essyn jäseneksi, se oli kuin itsestäänselvyys. Silloin aloin saamaan Syöpä-lehteä.”Nainen, 70 v.

”Sairastuin rintasyöpään.”Nainen, 42 v.

”Sairastin rintasyövän n. 10 vuotta sitten ja jo sairaalassa kerrottiin Essyn Lahden osastosta. Liityin heti yhdistykseen, josta sain etenkin alussa erinomaisen vertaistuen.”Nainen, 70 v.

”Yhdistys on ollut taho, johon olla yhteydessä kun ei oikein tiedä mistä saisi apua syöpään liittyvissä asioissa.”Nainen, 51 v.

”Kuulumalla Essyyn saan tietoa eri tukimuodoista ja koen saavani vertaistukea lukemalla muiden kokemuksista. Tieto eri tukimahdollisuuksien olemassa olosta jo helpottaa. Tiedän mistä saa apua tarvittaessa.”Nainen, 58 v.

”Rintasyöpäleikkaukseni jälkeen tutkin sairaalahuoneessa olevaa kansiota. Yleisen syöpäinfon lisäksi siinä oli tietoa Essystä sekä sen jäsenyyden kautta saatavasta Syöpä-lehdestä. Tiesin lehden entuudestaan ja halusin sen itselleni. Alkusysäys jäsenyydelle oli siis lehden saaminen. Siinä vaiheessa muu yhdistyksen toiminta ei vielä kiinnostanut, sen aika tuli myöhemmin.”Nainen, 80 v.

”Muutin uudelle paikkakunnalle ja halusin tutustua ihmisiin ja saada vapaa-ajan toimintaa. Sairastan kroonista syöpää. Syöpäyhdistys tuntui läheiseltä paikalta. Näin lehdessä kuukausitapaamisilmoituksen ja päätin mennä sinne… loppu onkin sitten historiaa. Paljon olen saanut, toivottavasti myös osaltani antanut.” Nainen, 74 v.

”Edelleen haluan tukea Essyn toimintaa, koska koin sen todella hyväksi ja tiedän, että syöpä on edelleen vaikea sairaus.”Nainen, 68 v.

”Sairastuttuani syöpään tuli tarve tietää syöpään liittyvistä asioista. Siskoni kertoi tästä yhdistyksestä.” Nainen, 68 v.

”Saattohoidin syöpäsairasta miestäni, eli seurasin hoitoja läheltä. Kiinnostuin syöpähoidoista ja tutkimuksista. Olen kannatusjäsen. Saan lehden jossa on faktatietoa hoidoista ja tutkimuksista.”Nainen, 76 v.

”Liityin jäseneksi, kun appeni sairastui keuhkosyöpään ja menehtyi siihen. Alun perin halusin saada tietoa syövästä, ja totesin lehden varsin kiinnostavaksi ja hyödylliseksi. Sen jälkeen isovanhempani ovat kuolleet syöpään ja viisi vuotta sitten äitini kuoli levinneeseen rintasyöpään. Äidin sairauden aikaan osallistuimme Essyn tapaamisiin. Ne olivat erinomaisia. Haluan jatkaa jäsenyyttä edelleen.”Nainen, 64 v.

”Olen ollut jäsen jo parikymmentä vuotta. Jäsenyys tuli entistä tärkeämmäksi kun itsekin sairastuin syöpään.”Nainen, 77 v.

”Äitini sairastui 1970-luvulla syöpään ja liittyi toivuttuaan syöpäyhdistyksen jäseneksi. Hän kehotti myös minua liittymään, minkä teinkin.”Nainen, 73 v.

Mikä on parasta Essyn toiminnassa?

Monissa vastauksissa nousi esiin yhdessä tekeminen ja ihmisten kanssa toimiminen, mm. liikuntaryhmien, kurssien ja paikallisosastojen virkistystoiminnan osalta. Myös asiantuntijaluennoilta ja neuvontakohtaamisista saatua tietoa arvostettiin.

”Aktiivinen ja monipuolinen tukitoiminta.”Nainen, 58 v.

”Asialuennot ja virkistysmatkat.”Mies, 70+ v.

”Tiedon saanti!” – Nainen, 61 v.

”Vesijumppa, etenkin pienissä ryhmissä. Jotkut kurssit.”Nainen, 67 v.

”Sairastuneen ja läheisten tukeminen, neuvonta ja vertaistuki.”Nainen, 65 v.

”Toimin syöpätukihenkilönä. Saan tukea vaikeisiin tilanteisiin toiminnanohjaajilta. Tuntuu turvallisemmalta toimia kun on tuki takana.”Nainen, 70 v.

”Liikuntamahdollisuudet vertaisten kanssa.”Nainen, 63 v.

”Tiedottaminen. Syöpään sairastuneiden kurssit, joissa saadaan tietoa ravinnosta, liikunnasta ja monista muista elämään liittyvistä asioista. Niillä tuetaan terveen elämän säilymistä sairauden jälkeen.” Nainen, 72 v.

”Neuvontapuhelin.”Nainen, 59 v.

”Asiantuntijatapaamiset, leppeä liikunta, taideterapia, kuntoutus…”Nainen, 66 v.

”Asiat hoituivat hyvin ja nopeasti. Ammattitaito, kaikenlainen tuki ja empatia.”Nainen, 68 v.

”Osallisuus ja vertaistuki.”Nainen, 51 v.

”Uuden tiedon saaminen ja kertomukset ihmisten elämästä syöpäsairauden kanssa. Luotan siihen, että yhdistyksestä saa avointa, oikeaa ja rehellistä tietoa asioista.”Nainen, 68 v.

”Toiminta on monipuolista ja sitä on Essyn koko alueella, kaikilla ei ihan omalla paikkakunnalla, mutta lähistöllä. Potilaiden monipuolisen auttamisen ja neuvomisen lisäksi läheiset on huomioitu tarjoamalla myös heille erilaista apua. Vapaaehtoisista pidetään hyvää huolta heidän työpanostaan arvostaen.”Nainen, 80 v.

”Vertaistuki. Vaikka emme paljon puhu syöpähoidoista tms, mutta asia on tuttu ja läheinen ja molemminpuolinen ymmärtämys on sanoittakin olemassa.”Nainen, 74 v.

”Neuvonta ja tukitoimet.”Mies, 80 v.

* Vastauksista on mm. karsittu pois joitakin tarkempia alue- ja ajankohtatietoja anonymiteetin takaamiseksi.

Kiitos!

Kiitos kaikille kyselyymme ja maaliskuun jäsenkampanjaamme osallistuneille, sekä kaikille jäsenillemme.

Essyn jäsenyydestä voit lukea lisää täällä:

Jäsenyys | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)

Jos sinulla on kysyttävää jäsenyydestä tai Essyn toiminnasta, otathan meihin yhteyttä! Toivomme myös palautetta ja toiveita jäsenyyteen liittyen. Yhteystietomme löydät täältä:

Yhteystiedot | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)