Miten kertoa lapselle sairastumisesta?

Satu Forsström

Syöpä on pelottava sairaus edelleen, vaikka monista syövistä parannutaankin tänä päivänä. Vanhemman syöpään sairastuminen aiheuttaa kriisin perheen elämässä ja sekoittaa tutun ja turvallisen arjen. Kun vanhempi sairastuu syöpään, huolet valtaavat mielen. Pelko ja hätä omasta ja perheen tulevaisuudesta on suuri. Mielessä risteilee paljon kysymyksiä: Miten itse selviän syövästä, mitä ja miten kerron lapselle ja miten lapsi kestää sairastumiseni? Entäpä jos en parane syövästä?

Tiesitkö, että meiltä Essystä voit saada tukea ja neuvontaa liittyen siihen, miten ottaa syöpä puheeksi ja keskustella sairastumisesta lapsen kanssa? Me neuvontahoitajat olemme saaneet Syöpäjärjestöjen ja Mieli ry:n järjestämää Lapset puheeksi -koulutusta.

Vanhemmasta voi tuntua erityisen vaikealta kertoa syöpään sairastumisestaan lapselle, koska vanhempi ei halua koskaan huolestuttaa lastaan. Kaikki vanhemmat toivovat lapsen parasta ja pyrkivät suojaamaan lasta raskailta asioilta ja niin tulee ollakin. Puhumattomuus ja salaaminen vievät kuitenkin vanhemman voimavaroja ja saattavat eristää perheenjäsenet toisistaan.  Jo pieni lapsi ymmärtää ja vaistoaa vanhempien tunnelmia ja kodin muuttuneen ilmapiirin. Lapsi voi ajatella, että asia on niin vaikea, etteivät äiti ja isäkään uskalla siitä puhua. Voi olla, ettei lapsi uskalla asiasta myöskään kysyä ja saattaa jäädä kysymyksiensä kanssa yksin. Tämä saattaa herättää hänen mielessään arveluja, pelkoa ja vääriä tulkintoja tilanteesta.

Sairaudesta kertominen lapselle sekä sen selittäminen, mitä tämä tarkoittaa vanhemmalle ja perheelle, on tärkeää. Lapsen ikä ja kehitysvaihe huomioiden sairaudesta kertomisen tavan ja sopivan ajankohdan voi valita itse. Kertominen kannattaa kuitenkin mahdollisimman pian, kun itse on siihen valmis ja kun tietää, miten mennään eteenpäin. Kertomisen jälkeen voi huomata, että asioihin tulee selkoa eikä tarvitse peitellä mitään. Perheenjäsenten yhteinen ymmärrys tilanteesta ja tieto lisäävät yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja tällä on suuri merkitys lapsen pärjäävyydelle.

Kertominen kannattaa tehdä rauhallisessa tilanteessa, jossa ei tapahdu muita asioita samaan aikaan (ei esimerkiksi automatkalla kauppaan). On hyvä käyttää oikeita termejä eli syöpä-sanaa, ettei lapsi mielessään yhdistä syöpäsairautta muihin sairauksiin. Eri-ikäiset lapset tietävät tai ymmärtävät syövän tarkoituksen oman kokemuspiirinsä kautta. Lapsen mielessä syöpä voi tarkoittaa aivan eri asiaa kuin aikuisen. Lapselle on hyvä kertoa, että hän saa kysyä kaikesta, mikä askarruttaa. Lapsi osaa kysyä vain oman ymmärryksensä ja ikätasonsa mukaisesti. Kaikkiin lapsen kysymyksiin ei aina löydy vastausta ja tämä on hyvä kertoa lapselle. Samalla voi luvata, että kaikki uusi tieto, mitä vanhemman sairaudesta tulee esiin, kerrotaan myös lapselle.

Jokaisella perheellä on oma perhekulttuuri ja toimintamalli.  Lasten on hyvä tietää, mistä juuri meidän isän tai äidin syöpäsairaudessa on kysymys ja miten vaikeuksista yritetään perheenä selvitä. On voitu osoittaa, että yhteinen puhuminen ja koko perhettä koskevien vaikeidenkin asioiden jakaminen kantavat lapsia ja nuoria läpi erilaisten vaiheiden.

Lapsen pärjäävyys rakentuu normaalissa arjessa ja vuorovaikutuksessa kodin lisäksi myös muun ympäristön kanssa. Lapsen kehitysympäristö muodostuu niistä ihmisistä, lapsista ja aikuisista, joista hänen arkensa rakentuu. Näitä voivat olla kodin lisäksi esimerkiksi isovanhemmat ja muut läheiset aikuiset, hoitajat, opettajat sekä harrastusten ohjaajat. Näiden ihmisten olisi hyvä olla selvillä perheen tilanteesta, jotta he voisivat toimia lapsen tukena ja hänen parhaakseen.

Äiti ja isä ovat lapselle rakkaimpia ihmisiä. Luota siihen, että osaatte yhdessä puolisosi kanssa – tai sinä äitinä/isänä – sairaudesta kertomisen parhaiten. Jos kaipaat tukea ja mietit, miten käydä lapsen kanssa asioita ja tunteita läpi sairauden eri vaiheissa, ota meihin neuvontahoitajiin yhteyttä matalalla kynnyksellä.

Essyn neuvontahoitajien yhteystiedot löydät täältä:
Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)

Mm. seuraavat oppaat ovat ladattavissa Suomen Syöpäpotilaat ry:n sivuilta:

Nuoren perheen selviytymisopas:
Nuoren perheen selviytymisopas (saatavilla vain PDF-muodossa) | Suomen Syöpäpotilaat (syopapotilaat.fi)

Opas syöpäpotilaan läheiselle:
Opas syöpäpotilaan läheiselle | Suomen Syöpäpotilaat (syopapotilaat.fi)