Miten löytää liikunnan ilo?

Niina Nykänen

Keitän kattilassa kuumaa mehua, kaadan sen termospulloon ja pakkaan reppuun mukaan ystävältä joululahjaksi saamani kauniit termosmukit. Mukien kyljessä on erilaisia kuvia talviliikuntavälineistä. Ne muistuttavat yhteisistä liikuntahetkistä, joita vuosien varrella on hymyssä suin tehty.  Liikkumaan on aina tehnyt mieli.

Nyt odotan jo kovasti alkavaa laturetkeä ystäväni kanssa kaksin kauniissa talvisäässä kera höyryävän mehun. Pakkaan sukset autooni ja hurautan kauniille Varrassuon alueelle hiihtoretkelle. Täällä Lahdessa meitä hiihtäjiä ja ulkoilijoita palvelevat upeat Salpausselän maastot hiihtolatuineen ja kävelyreitteineen.

Kuinka päästä alkuun?

Mitä sinä ajattelet sanasta liikunta? Onko se vain hikitreeniä ja painonhallintaa? Muistathan, että kaikki liikkuminen on liikuntaa. Jos huomaat, että pelkkä ajatus liikkumisesta tuo mieleesi ikäviä tuntemuksia, kannattaa silloin muistella niitä hetkiä, jolloin muistat liikunnan erityisesti tuoneen sinulle iloa ja hyvää mieltä. Yleensä liikunnan ilon löytää parhaiten kuuntelemalla juuri omaa kehoa: mitä minun kehoni ja mieleni kaipaavat ja tarvitsevat juuri nyt?

Jos et ole hetkeen liikkunut, kannattaa liikkuminen aloittaa maltillisesti. Liikunnan aloittamisessa on hyvä aina huomioida nykyinen elämäntilanteesi ja tavoitteesi. Asettamalla itselleen pieniä tavoitteita on jokaisen helpompi saada onnistumisen elämyksiä. Ole tyytyväinen ihan jokaiseen liikuntakertaan. Aloittelijalle esimerkiksi 15 minuutin kävelylenkki saattaa olla ensimmäisillä kerroilla jo ihan riittävä. Pysähdy treenin jälkeen kuulostelemaan omaa kehoasi ja mieltäsi, miltä tuntui? Vähitellen saatat huomata, että mielesi ja kehosi kaipaavatkin kuin huomaamatta pidempiä liikuntahetkiä.

Sosiaalinen paine on hyvä kannustin liikkumiseen. Kun sovit kävelylenkin ystäväsi kanssa, ei vähän huonompi sääkään ole este lenkille lähtemiselle. Askelia kertyy melkein huomaamatta kuulumisten vaihtamisen yhteydessä.

Monipuolista liikkumista suositellaan

Liikunnan ei myöskään aina tarvitse tuntua pelkältä treeniltä ollakseen tehokasta. Lumitöiden tekeminen tai halon hakkuu käy yhtä hyvin osaksi viikon liikuntasuositusta kuin lenkki tai jumppakin. Tärkeää olisi, että liikkuisi monipuolisesti. Myös paikallaan olemista tulisi muistaa tauottaa niin töissä kuin kotonakin. Sohvalta ylös nouseminen kesken television katselun tai pieni happihyppely pihalla kesken työpäivän tuo huomaamatta askelia ja aktiivisuutta arkeen lisää.  Hyvä kunto ei valitettavasti varastoidu elimistöön, joten sitä pitää muistaa ylläpitää jatkuvasti. Suosituksena on liikkua viikossa ainakin 150 minuuttia reippaasti tai 75 minuuttia rasittavasti. Lihaskuntoa kohentavaa ja ylläpitävää liikuntaa tulisi harrastaa ainakin kaksi kertaa viikossa (www.ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/).

Liikunnasta hyötyä myös syöpähoitojen aikana

Uusimpien tutkimustulosten mukaan syöpähoitojen aikanakaan ei tarvitse välttää raskastakaan liikuntaa. Omaa kehoa kuunnellen on lupa liikkua myös hoitojen aikana. Tiedetään, että liikunta vähentää hoitojen aikaista fatiikkia ja auttaa palautumaan syöpähoidoista. Liikuntaa harrastavilla syöpäpotilailla on tutkimusten mukaan myös vähemmän sairaalahoitopäiviä kuin liikkumattomilla potilailla. Ei kannata myöskään unohtaa liikunnan positiivisia vaikutuksia mielenterveyden kannalta. Hoitojen aikana oman kehon kuunteleminen on erityisen tärkeää. Välillä keho saattaa tarvita myös lepoa hoidoista palautumiseen.

Jos liikkuminen mietityttää sinua, kannattaa rohkeasti kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä hoitopaikastasi. Myös Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajien kanssa on mahdollisuus keskustella liikkumisesta. Neuvontahoitajilta saa myös tietoa Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen liikuntaryhmistä. Liikunnan ilon lisäksi ryhmistä saat myös vertaistukea toisilta sairastuneilta. Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen liikuntaryhmät on tarkoitettu yhdistyksen jäsenille. Essyn jäsenyydestä voit lukea lisää täältä: www.essy.fi/jasenyys/. Muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa maksuttomia etäliikuntatuokioita: www.lounais-suomensyopayhdistys.fi/liikunta/

Laturetkemme alkaa jo olla puolessa välissä. Olemmekin juttelun lomassa lähes huomaamatta päätyneet suunniteltua pidemmälle reitille. On tauon paikka. Pysähdymme hetkesi laavulle. Kaivan repustani termospullon ja mukit, joihin kaadan höyryävää mehua. Nautimme hetken kauniista talvisesta maisemista ja tervehdimme hymyssä suin ohi hiihtäviä ihmisiä. Huomaan, miten hartioistani on jumit poistuneet ja suupieleni kääntyneet ylöspäin, juuri tätä kehoni olikin jo hetken kaivannut.