Olemme kulkemassa vuoden viimeistä neljännestä

Inge-Brit Barkholt

Yhdistyksen syyskausi on täydessä vauhdissa erilaisine yksilötapaamisineen, ryhmineen ja tapahtumineen niin ammattilaisten, koulutettujen vertaistukihenkilöiden kuin laajan vapaaehtoisjoukon voimin.

Lähestymme yhdistyksen strategiakauden (2017 – 2020) puoliväliä. Yksi kärkihankkeemme kyseisille vuosille on järjestömme ydintehtävänä kehittää ja vahvistaa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarjottavaa tuki- ja neuvontatoimintaa alueellamme. Yksi osa-alue tässä on – Pitkään syöpää sairastaneiden tukeminen Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksessä. Pitkäaikaista ja kroonista syöpää sairastavien keskusteluryhmä kokoontuu 12.11 Liisankadulla. Syksyn alussa alkanut suljettu keskusteluryhmä oireenmukaisessa hoidossa oleville syöpäpotilaille kokoontuu Syöpätautien klinikalla. Hämeenlinnassa tänä syksynä aloittanut Pitkäaikaista, kroonista syöpää sairastavien keskusteluryhmä kokoontuu 19.11. Lahdessa järjestetään ensitietokurssi Pitkään tai toistuvasti syöpähoitoja saaville potilaille ja heidän läheisilleen kolmen kokoontumiskerran kurssina loka-marraskuussa. Kroonista syöpää sairastavia on mukana myös diagnoosikohtaisissa ryhmissämme sekä erilaisilla muilla kursseilla. Lisäksi neuvontahoitajamme ovat tavanneet heitä yksilövastaanotoilla.

Tänä vuonna on aloitettu luentokiertue ”Voimaa luonnosta” yhteistyössä luontokuvaaja ja -toimittaja Kimmo Ohtosen kanssa. Tilaisuudet ovat jo olleet Lahdessa ja Helsingissä, Porvoossa luento pidetään 5.11.2018. Luentokiertueilla pyrimme viemään toimintaamme koko toiminta-alueellemme paikallisosastojen toiminnan lisäksi.

Syksyn toiminnasta olemme saaneet tähän mennessä paljon kiitosta niin vastasairastuneilta, hoitojen keskellä olevilta, kroonista syöpää sairastavilta kuin heidän läheisiltäänkin. He kaikki ovat saaneet palveluistamme toivoa, tukea ja tietoa omalle matkalleen. Tuotamme palveluita eri vaiheessa syövänhoitoja oleville henkilöille ja heidän läheisilleen. Lisäämme tietoisuutta syöpäsairauksien ehkäisystä ja varhaisesta toteamisesta sekä jaamme tietoa terveellisistä elämäntavoista.

Strategiakauden puolivälissä on olennaista tarkastella mitä on saatu aikaan ja miten vahvistetaan toimintaa seuraaville kahdelle vuodelle. Olemassa olevilla resursseilla pyrimme tarjoamaan edelleen kattavasti tukea erilaisin palveluin eri sairausvaiheessa oleville henkilöille ja heidän läheisilleen. Ensivuoden toiminnan suunnittelu on täydessä käynnissä.

Yhdessä, toivottavasti positiivisella ja kiitollisella asenteella elämään, taitamme syksyn pimenevät päivät kohti talvea. Meillä on paljon tehtävää syöpätyössä! Teemme sitä yhdessä yhdistyksen ammattilaisten ja laajan vapaaehtoisjoukon kanssa, joille kaikille kuuluu kiitos työstä! Tavoitteellisena päämääränä – ”Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta.”

”Avatusta ovesta syksy tuli sisään.

Tuoksuen, leijaillen.

Pesi kynnyksen kyynelillä.

Kesästä kiitti.

Asettui taloksi.

Jäi odottamaan talvea.

Talvessa lepää uusi kevät.”