Onnea 5-vuotiaalle OLKA-toiminnalle!

Kirsi Roos

Kuinka monta? Kuinka monta löytyy maailmasta olkapäätä ja kuinka monta kyynärpäätä? Kumpia löytyy maailmasta enemmän: niitä joihin nojata vai niitä joita pelätä? Uskalla laskea olkapäät ja kyynärpäät, omasikin, kumpia löytyy enemmän? Kunpa maailmassa kerran olisi olkapäitä enemmän kuin kyynärpäitä! Sitä toivo on, se että silloin tällöin saa nähdä kuinka kyynärpäästä äkkiä kuoriutuu olkapää.

-Tommy Tabermann-

HUS -alueen sairaaloiden ja järjestöjen OLKA -toiminta viettää tänä vuonna 5-vuotissyntymäpäiviään.  Etelä-Suomen Syöpäyhdistys on ollut alusta saakka aktiivisesti mukana toiminnassa, joka on koettu yhdistyksessämme tärkeäksi ja uraauurtavaksi. Toiminnan tavoitteena on tarjota potilaille ja heidän läheisilleen mahdollisuus kiireettömään kohtaamiseen. Tätä kautta potilaita ja läheisiä autetaan sopeutumaan sairauteen. Vihreäliiviset vapaaehtoiset ovat toiminnan sydän. Heitä voi kohdata Syöpäkeskuksen aulassa sekä muissa OLKA -pisteissä, joista Jorvin sairaalan piste on avautunut uusimpana huhtikuussa. Nämä vihreäliiviset vapaaehtoiset antavat kallisarvoista aikaansa juuri siellä, missä sitä kipeimmin kaivataan. He tuovat olemassa olollaan usein niin kylmään sairaalamaailmaan inhimillisyyttä, kiireettömyyttä ja lämpöä. Heidän olkapäänsä ovat laskeutuneet toisten tueksi. Vapaaehtoisten avulla luodaan toivoa ja tehdään maailmasta parempi paikka meille kaikille.