”Sinä olet aurinko”

Kirsi Roos

”Käännän väsyneet kasvoni sinuun ja jaksan taas

Sinä valutat voimasi minuun niin kuin nukkuvaan

Se saa silmäni auki ja jalkani nousemaan.”

Näin kauniisti laulaa Samuli Edelmann.  Kevät on jälleen saapunut ja sen myötä tuo ihana valo, jota koko pimeän talven olemme kaivanneet. Valo antaa lupausta pian koittavasta luonnon huumaavasta vehreydestä sekä entisestään pitenevistä päivistä.

Auringosta ja sen valosta voi mainiosti nauttia, kunhan muistaa muutaman tärkeän seikan.

Hakeudu varjoon:

• Silloin kun aurinko keskipäivällä paistaa kuumimmillaan, on syytä hakeutua varjoon tai pystytellä sisällä.

Suojaa iho ja silmät:

• Ulkona oltaessa iho tulee suojata. Ihon voi suojata löysillä, peittävillä puuvillavaatteilla tai erikseen suunnitelluilla UV-vaatteilla.
  • Pään suojaaminen hatulla sekä silmien suojaaminen laadukkailla aurinkolaseilla on tärkeää.

Muista aurinkovoide:

• Aurinkovoiteita käytettäessä suojakertoimen on oltava vähintään 30. Pakkauksessa tulee olla merkintä, joka kertoo, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteiltä.
  • Voidetta levitetään runsaasti iholle noin 15-30 minuuttia ennen aurinkoaltistusta. Voidetta tulee lisätä säännöllisesti noin puolen tunnin välein.  Myös hikoilun, uimisen ja ihon kuivaamisen jälkeen iho rasvataan. Muista, että myös ruskettunut iho tarvitsee suojavoidetta ja että aurinkovoiteella ei saa pidentää auringossa olon aikaa.
  • Voide tulee säilyttää suojassa auringonpaisteelta ja se säilyy avaamisen jälkeen noin vuoden.

Auringon säteilyltä suojautumisessa on siis syytä muistaa kolme tärkeää seikkaa: varjo, vaatteet ja voide.

Kesä on pian luonamme ja Samuli jatkaa lauluaan:

”Niin on nimesi kaunis sana ihana valo, onko portit jo auki?

Oi ihana valo, ihana sinä olet aurinko.”

***

p.s. Katso myös Syöpäjärjestöjen Auringon apurit -video! (Filmen har svenska text.)