Syöpäsairaus, parisuhteen ”kolmas pyörä”

Satu Forsström

Parisuhteessa toisen osapuolen syöpään sairastuminen järkyttää parisuhteen perusturvaa ja aiheuttaa stressiä myös terveelle puolisolle. Tunnereaktiot ja kriisin vaiheet voivat ilmetä eri tavoin ja eriaikaisesti puolisoilla. Huolien määrän ja suuruuden kannalta on merkityksellistä se, millaista elämänvaihetta eletään pariskuntana. Vaikutuksensa on myös sillä, millaisia oireita syöpä ja hoidot aiheuttavat sekä sillä, onko sairaus parannettavissa vai parantumaton.

Parisuhteessa totutut roolit saattavat muuttua ja joskus sairaus voi alkaa määrittämään parisuhdetta ja koko arkea. Usein terve osapuoli ottaa vastuuta kodin askareista, tsemppaa ja kannattelee sairastunutta. Joskus tilanne voi olla toisinkin päin, mikäli sairastunut itse on toiminut esimerkiksi puolison omaishoitajana.

Puolisoiden sopeutuminen muutokseen tapahtuu molemmilla omaan tahtiin. Sopeutuminen ajallaan tuo turvaa ja toivoa tulevaisuudesta sairaudesta huolimatta.

Kukaan ei voi sanoa, minkälainen parisuhteen pitäisi olla sairauden aikana tai sen jälkeen. Ja sairastuminen ei tarkoita, että kaikki muu elämä pitäisi unohtaa – päinvastoin!

Kaksi hyljettä lepää vierekkäin

Lepää lähellä.

Puhuminen lisää yhteenkuuluvuutta

Hyvinvoiva ja toimiva parisuhde tukee ja toimii voimavarana sairaudessa. Osa parisuhteista syvenee ja lujittuu sairauden myötä, mutta osa suhteista voi päättyä haasteellisen tilanteen seurauksena. Sairaudesta puhuminen voi aluksi tuntua hankalalta ja molemmat voivat tarvita aikaa sairauden käsittelylle. Esimerkiksi fyysinen läheisyys voi tuoda turvaa molemmille tilanteessa, jossa ei vielä löydy sanoja. Puhumista tai sen aloittamista saattaa toisaalta estää se, että kumpikaan osapuoli ei halua kuormittaa toista huolillaan. Puhumattomuus voi ajan mittaan kuitenkin ajaa puolisoita erilleen ja vaikuttaa molempien jaksamiseen.

Avoin ja rehellinen puhuminen sairaudesta lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta.  Puhumalla asioista avoimesti vältytään väärinkäsityksiltä ja molempien omilta tulkinnoilta tilanteesta. Mitä enemmän kumppanit ovat tietoisia toistensa ajatuksista, tunteista ja toiveista, sitä enemmän ymmärretään toista ja myötätuntoisuus voi kasvaa. Tämä lisää yhteistä pärjäävyyden tunnetta ja luottamusta tulevaan. Yhteiset mukavat tekemiset ja harrastukset vievät ajatuksia pois sairaudesta, ja tulevaisuuden haaveilu auttaa molempia jaksamaan paremmin.

Parikurssilta tukea sopeutumiseen

Joulukuussa 2022 toteutimme yhdessä kollegani Marjan kanssa STEA-rahoitteisen Me yhdessä eteenpäin -parikurssin, johon osallistui viisi pariskuntaa ympäri Etelä-Suomen. Kurssi oli ensimmäinen kokeilu ns. hybridimuotoisesta (osin kasvokkain ja osin verkossa toteutettavasta) parikurssista. Kurssin aloituskerralla kokoonnuimme Essyn Hämeenlinnan toimistolle ja lopetuskerralla Helsingin toimistollemme. Välitapaamiset (5 kertaa) pidettiin Teams-verkkoalustalla. Kurssin teemoja kävimme lävitse keskustellen, luennoilla ja välitehtävillä. Lisäksi asiantuntijoina kurssilla vierailivat seksuaaliterapeutti sekä psykofyysinen terapeutti ja metsämieliohjaaja. Parisuhdekeskus Katajan hyviä luentoja ja materiaaleja hyödynsimme välitehtävissä ja teemoissa. (Löydät Parisuhdekeskus Katajasta lisää tietoa verkkosivulta https://parisuhdekeskus.fi/).

Kurssilla käsittelimme seuraavia teemoja:

• Tunteet, pelot, ajatukset ja puhuminen.
  • Roolit ja niiden muutokset.
  • Parisuhde ja seksuaalisuus
  • Voimavarat, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen erikseen ja yhdessä.
  • Lapset, lapsenlapset ja läheiset.
  • Tulevaisuus – me yhdessä eteenpäin.

Kurssin lähitapaamisista pidettiin erityisesti, ja ensimmäisen tapaamisen koettiin tukevan ryhmäytymisessä ja tutustumisessa kurssin alussa. Etätapaamisissa hyvänä koettiin matkustelun poisjääminen.

Tässä osallistujien palautetta kurssista:

”Jaksan paremmin arjessa.”

”Osaan kuunnella ja keskustella asioista kumppanin kanssa.”

”Sain Lohtua”.

”Vertaiskokemusten jakaminen ja niistä voiman saaminen.”

”Vinkkejä puolison kanssa keskusteluun ja lähennyin puolison kanssa”.

”Auttoi sopeutumiseen tilanteessa”.

”En asettanut mitään odotuksia tai toiveita. Lopputulos oli, että parina ja yksilöinä saimme valtavasti kurssilta.”

”Luottamusta kohtuullisen hyvään tulevaisuuteen.”

”Vertaistukea ja kuulla muiden kokemuksia.”

Kurssin teemojen käsittely koettiin tärkeänä ja niiden koettiin antavan uusia näkökulmia mennä yhdessä eteenpäin. Kurssilaiset olivat motivoituneita ja sitoutuneita kurssiin ja olivat hienolla tavalla läsnä ja vertaisina toisilleen.

Kokemuksemme kurssista on, että parikurssille on tarvetta. Pyrimme jatkossakin järjestämään parikursseja tukemaan parisuhdetta sairauden keskellä.

Kiitos yhteisestä matkasta Me yhdessä eteenpäin -kurssilaiset ja kollegani Marja Sarvi!

Keskusteluapua ja kursseja on tarjolla

Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksessä me neuvontahoitajat tarjoamme keskustelutukea syöpään sairastuneelle, läheisille ja perheille matalalla kynnyksellä. Voimme pohtia yhdessä asioita, jotka mietityttävät tai asioita, jotka auttavat arjessa hoitopolun eri vaiheissa.

Tarjolla on myös runsaasti kuntoutuskursseja, joista annamme tietoa ja ohjausta. Voimme yhdessä miettiä, mikä kurssi sopisi sinulle joko yksin tai yhdessä puolisosi kanssa. Lisätietoa Syöpäjärjestöjen ja Kelan maksuttomista kuntoutuskursseista pääset katsomaan Kaikki syovästä -sivustolta.

Lisätietoa Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta sekä yhteystietoja löydät täältä: www.essy.fi/neuvonta-ja-tuki/syopapotilaiden-laheisten-neuvonta/