Terveiset Lahdesta!

Leea Inkinen

Kun joskus 80-luvun alkupuolella olin Essyssä kesätöissä, ei mieleeni olisi juolahtanut, että joskus se vielä olisi vakituinen työpaikkani. Nyt Essyn palveluksessa on vierähtänyt melkein 7,5 vuotta, josta lähes koko ajan olen ollut Lahden toimipisteessä osa-aikaisena toimistosihteerinä. Lahden toimipiste tai neuvonta-asema, kuten me sitä kutsumme, sijaitsee aivan keskustassa lähellä toria. Ja vaikka olen asunut lähes koko elämäni pääkaupunkiseudulla, olen jo ihastunut Lahteen, jossa liikennettäkin on vähemmän ja ihmiset tuntuvat helposti lähestyttäviltä.

Meille neuvonta-asemalle asiakkaita tulee koko Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueelta.  Syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä neuvonta- ja tukipalveluiden lisäksi vastaamme alueen rintaproteesien välityksestä sekä Essyn Riihimäen toimipisteen ajanvaraus- ja neuvontapuheluista. Järjestämme syöpään sairastuneille mm. vertaisryhmätoimintaa kuten Miesten ja Naisten iltoja, avokuntoutuskursseja, luovaa toimintaa ja liikuntaryhmiä sekä suurelle yleisölle erilaisia tapahtumia ja yleisöluentoja.

Oman korvaamattoman ja mukavan lisänsä neuvonta-aseman arkeen tuovat Lahden seudun paikallisosasto ja sen vapaaehtoiset, jotka toimivat samoissa tiloissa. Osaston vapaaehtoiset vastaavat neuvonta-aseman päivystyksestä maanantaisin sekä auttavat erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien järjestämisessä sekä liikuntaryhmien organisoinnissa. Kaiken tämän lisäksi osasto järjestää monipuolista kerho- ja harrastetoimintaa sekä tapahtumia.

Vapaaehtoiset, niin osastolaiset kuin vertaistukihenkilötkin, ovat toiminnallemme suuri voimavara. Ilman vapaaehtoisten panosta toimintamme ei olisi näin laajaa eikä tunnettua täällä Lahdessa.

Työni on monipuolista toimistotyötä, jossa keskiössä on asiakaspalvelu puhelimessa ja kasvokkain. Parasta työssäni onkin erilaisten ihmisten tapaaminen. Viihtymistä lisäävät mukavat työkaverit täällä Lahdessa ja Helsingissä.

Syöpä on vakava sairaus ja syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä kohtaaminen herättää paljon erilaisia tunteita minussa. Työ tuntuu merkitykselliseltä, kun saa omalta osaltaan olla mukana tukemassa syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään.

Kauniita ja aurinkoisia talvipäiviä kaikille!