Terveiset Syöpätautien klinikan neuvontapalvelusta!

Satu Forsström

Uusi, rakenteilla oleva Siltasairaala on edennyt hiljalleen lumettoman talven ja pimeyden keskellä ja näyttää saavuttaneen korkeutensa ja mittavuutta Tornisairaalan ja Syöpäklinikan välissä. Siltasairaalaan muuttaa aikanaan Töölön sairaala sekä osa Syöpätautien klinikasta ja sen arvioitu valmistuminen on vuonna 2022-23.

Sairaalatyömaa on luonut vaikutuksensa Syöpäklinikan toimintaan ja aiemmin Syöpätautien klinikalla hoidoissa käyneille potilaille on sisäänkäynnin muuttuminen rakennuksen vastakkaiselle puolelle (Paciuksen katu 3) näkyvin muutos. Moni potilas onkin todennut, ettei tunnista taloa samaksi rakennukseksi, jossa aikoinaan on saanut syöpähoitoja. Sytostaattihoidot annetaan Meilahden Tornisairaalan puolella väistötiloissa ja osa Syöpätautien poliklinikoista on muuttanut Paciuksenkatu 21:den väliaikaistiloihin.

Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen (Essyn) neuvontapalvelu sijaitsee nyt Syöpätautien klinikan 3. kerroksessa, kun se aiemmin sijaitsi 1. kerroksessa tätä nykyä vanhassa pääaulassa.

Neuvontapalvelu tarjoaa keskusteluapua, yleistä syöpää liittyvää tietoa ja tukea syöpään sairastuneelle ja läheiselle. Neuvontahoitajan kanssa voi tulla keskustelemaan kaikesta mikä liittyy omaan jaksamiseen ja arkeen syövän kanssa. Neuvontahoitajaa sitoo vaitiolovelvollisuus ja palvelu on maksuton.

Yksilövastaanottojen lisäksi klinikalla on mahdollisuus osallistua ryhmätapaamisiin. Vertaistukiryhmien tarkoitus on tarjota mahdollisuus tavata toisia samankaltaisessa tilanteessa eläviä sekä saada tietoa, tukea ja näkökulmia omaan tilanteeseen. Teemalliset ryhmät ovat neuvontahoitajan ohjaamia kokoontumisia, joissa puhutaan elämän eri osa-alueista joihin sairastuminen vaikuttaa. Osassa tapaamisia on mukana asiantuntijoita esimerkiksi Hus:sta. Teemaryhmät on suunnattu erityisesti syöpään ensikertaa sairastuneille ja hoidossa käyville potilaille tai läheisille (joka toinen viikko potilaille – joka toinen viikko läheisille). Ryhmiin voi osallistua oman kiinnostuksen mukaan joko yhteen tai useampaan kertaan.

Syöpätautien klinikalla käynnistyi viime viikolla myös parantumatonta syöpää sairastavien läheisten ryhmä. Ryhmässä aloitti henkilöitä, jotka elävät erilaisissa läheisten rooleissa suhteessa potilaaseen: syöpäpotilaan puolisoita ja -lapsia. On hienoa huomata, kuinka luottamus ja avoin, rehellinen ilmapiiri syntyy nopeasti ryhmäläisten välillä. Ryhmäläiset löytävät usein myös itselleen ”täsmä” – vertaistukea, jolloin vahvistuu edelleen tunne, ettei ole yksin ja ainoa tilanteensa kanssa. Läheisen parantumattoman sairauden aiheuttamat muutokset elämässä synnyttävät tarpeen tavata samassa tilanteessa eläviä ja vaihtaa kokemuksia.

Kuormittavasta elämäntilanteesta on hyvä päästä puhumaan avoimesti ja rehellisesti. Useiden vertaistukea koskevien tutkimusten mukaan, läheisten psykososiaalisella tuella on vaikutusta sekä sairastuneen että läheisen hyvinvointiin.

Tunteet näkyvät näissä ryhmissä ja näin pitääkin olla. On tultu paikkaan, jossa saa purkaa omaa huoli-, suru-, syyllisyys-, viha- ja hätätaakkaa. Näitä tunteita ei voida näyttää – tai niillä ei haluta kuormittaa ystäviä, työkavereita, perheenjäseniä, saati sitten sairastavaa. Aito välittäminen ja toisten asioista kiinnostuminen osallistujien kesken näkyy. Ryhmässä annetaan aikaa ja tilaa puhua, itkevää lohdutetaan ja yhdessä haetaan uusia näkökulmia ja tätä kautta voimavaroja jokaiselle omaan jaksamiseen.

Hyvää kevään odotusta sinulle!