Tietoa, tukea ja toivoa

Sirpa Hietaranta

Syöpäjärjestöjen tehtävä on tarjota tietoa, tukea ja toivoa.

Tiedosta Syöpäjärjestöt saavat syystä olla ylpeitä. Kun on huoli omasta tai läheisen sairaudesta, on tärkeää, että ajantasaista ja luotettavaa tietoa on saatavilla verkosta ja oppaista.

Tukea on tarjolla niin vertaistuen kuin ammatillisenkin tuen muodossa. Löytyy ryhmiä, sopeutumisvalmennuskursseja ja mahdollisuus jakaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa.

Toivo onkin mielenkiintoisempi juttu. Jos toivo puuttuu, ei tiedosta eikä tuestakaan oikein ole apua. Miten luoda toivoa toivottoman tuntuisiin tilanteisiin?

Toivo on erikoinen ja aika sitkeä voima, joka löytää aina paikkansa jostain. Se kulkee mukana joskus läpi mustimpienkin aikojen. Piiloutuu välillä niin, että sen olemassaolon unohtaa. Ja sitten taas ilmestyy yllättäen jostain. Toivo saattaa ilmaantua esiin saattohoitovaiheessa, ripustautua pieniin yksityiskohtiin ja arkipäivän tavallisiin asioihin. Joskus toivo merkitsee  eri asioita potilaalle ja omaiselle. Omaisen toivo saattaa vielä haluta uskoa paranemiseen, kun potilaan toivo kulkee samaan aikaan omia polkujaan kohti toivoa kipujen lievityksestä, hoidosta ja hyvästä kuolemasta.

Toivo kiinnittyy jokaisella vähän eri asioihin. Se voi olla näkökulman vaihtamista, kiitollisuuden aiheiden etsimistä tai käsillä olevaan hetkeen keskittymistä. Joskus myös irti päästämistä ja hyväksymisen opettelua. Usein toivo löytyy arjen pienistä asioista: siitä kun sairauden keskellä on vähän parempi päivä, saa nukuttua tai ruoka maistuu, hetkistä läheisten ihmisten kanssa. Kun huomaa, että aurinko paistaa tai keväisen sateen jälkeen luonto näyttää uudelta.

Tiedon, tuen ja toivon varassa kenenkään ei tarvitse jäädä syövän kanssa yksin. Kaikkia näitä on tarjolla Syöpäjärjestöissä.