Kuvassa aurinko kajastaa tummien puiden takaa

Kuva: Susanna Alava

Voimaa luonnonvalosta ja -väreistä

Susanna

Susanna "Susku" Alava

Luonnon valo -voimakuvia lähiluonnosta -valokuvanäyttelyni järjestetään Villa Elfvikin luontotalossa 30.11.2022 – 22.1.2023.

Tervetuloa nauttimaan luonnonvalon ja -värien voimasta, pienistä ihmeistä sekä vuodenaikojen tuomasta tunnelmien vaihtelusta.

Haluan kertoa näyttelyni kuvilla rakkaudestani lähiluontoon ja siitä, miten luonnonvalo ja valokuvaus antaa voimaa, iloa, toivoa sekä rauhaa elämän tuodessa haasteita.

Olen harrastanut ja opiskellut digivalokuvausta reilut kymmenen vuotta. Tapani kuvata on kokeilevaa ja yritän koko ajan oppia uutta. Pääasiassa kuvaan lähiluontoa ja viime aikoina olen keskittynyt enemmän taiteellisempaan ilmaisuun.

Kameran objektiivin avulla sukellan omaan taikamaailmaani. Saatan intoutua tutkimaan miten pieni tähtimö kurkottaa iltavaloa kohti tai miten vihreä lehtiverho luo suojaisan turvapaikan. Sattumalla on iso rooli kuvieni synnyssä ja olen huomannut niihin liittyneen vahvoja tunnekokemuksia.

Minulla todettiin krooninen syöpäsairaus (KLL eli krooninen lymfaattinen leukemia) vuonna 2006. Retkeily ja luontovalokuvaus lähiluonnossa ovat olleet mitä suuremmassa määrin voimanantajia sekä sisällön tuojia elämääni.

Vuoden vaihteessa 2018-19 osallistuin Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämään Voimauttavan valokuvauksen kurssiin Helsingissä. Meillä oli pieni ja lämminhenkinen ryhmä, jossa sai jakaa sairauden tuomia kokemuksia. Kuvat toimivat keskustelujen alustajina ja tukena. Sain tulla kuulluksi ja huomasin, etten ole ainoa, joka kipuilee sairauden herättämien pelkojen, vaivojen ja epävarmuuden kanssa. Kaikilla meillä oli paljon samoja kokemuksia mm. siitä miltä tuntuu olla syöpäsairaana muiden tavisten joukossa.

Minulle kuviin ja valokuvaukseen liittyvään kurssiin oli helpompi ja innostavampi osallistua kuin pelkkään keskusteluryhmään. Positiivisten ja voimaannuttavien asioitten huomiointi kuvauksen keinoin toi hyvää mieltä ja auttoi huomaamaan arjen pieniä hyviä asioita. Tapaamiskerroista jäi mukaan aina positiivinen ja hyvä mieli.

Kurssilla oli mahdollista saada uusia näkökulmia myös valokuvausharrastukseen, vaikka kurssille osallistuminen ei edellyttänytkään valokuvaustaitoja. Koen saaneeni tuolta kurssilta voimaa jatkaa elämässä eteenpäin ja rohkeutta tarttua uusiin positiivisiinkin haasteisiin kuten tämän valokuvausharrastus.

Vuonna 2020 kuvani ”Maaginen valo” sai toisen sijan Vuoden Luontokuva-kilpailussa sarjassa ”Vapaa ja luova ”. Vaikka kilpailumenestys varsinkin juuri koronavuosina on ollut ilahduttavaa ja kannustavaa päällimmäinen syy harrastamiseen on kuitenkin tekemisen ilo ja luonnosta nauttiminen.

Kaikki eivät parane syövästä, mutta sen kanssa voi elää kohtuullisen hyvää elämää.

Terveisin Susanna Alava

Lisätietoa:

susanna.alava(a)gmail.com

Ajo-ohjeet, julkiset kulkuyhteydet ja tietoa luontotalosta: www.espoo.fi/villaelfvik

Näyttelyä on tukenut Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry.