Hyvää vapaaehtoisten päivää!

3.12.2021

Kansainvälinen vapaaehtoisten päivä on sunnuntaina 5.12.2021, mutta sitä juhlitaan Suomessa jo perjantaina 3.12.2021.

Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksessä vapaaehtoisia toimii monenlaisissa rooleissa. Koulutetut vertaistukijamme ovat syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tukena esimerkiksi puhelimen päässä tai sairaaloissa vieraillen. Essyn paikallisosastojen ja kerhojen vapaaehtoiset pitävät yllä monipuolista virkistystoimintaa eri puolilla toiminta-aluettamme. Suuri joukko ihmisiä tarjoaa apuaan esimerkiksi myymällä Roosa nauhoja kampanja-aikaan syksyisin, ja myös Essyn hallituksen ja edustajiston jäsenet toimivat näissä tehtävissään vapaaehtoisina.

Koronapandemian vuoksi mahdollisuudet kokoontua ja toimia yhdessä ovat vaihdelleet viimeisten lähes kahden vuoden ajan. Halu hyvän tekemiseen ja ihmisten kohtaamiseen ei kuitenkaan ole hävinnyt, ja etäyhteydet ovat mahdollistaneet yhteydenpidon silloinkin, kun ei ole voitu tavata.

Kun kysymme syöpään sairastuneilta ja heidän läheisiltään, mikä Essyn toiminnassa on heidän mielestään parasta, nousee erityisen usein esiin yksi sana: vertaistuki. Essyn ryhmien, paikallistoiminnan ja vertaistukihenkilövälityksen kautta alueemme ihmisillä on mahdollisuus kohdata toisia samankaltaisissa tilanteissa olleita ja saada tietoa, tukea ja ymmärrystä.

On tärkeää, ettei kukaan tukea tarvitseva jäisi syövän kanssa yksin. Kaikki yhdistyksemme vapaaehtoistoiminnassa mukana olevat edistävät omalta osaltaan yhteistä tavoitettamme siitä, että ihmiset voisivat elää hyvää elämää ilman syöpää ja syövästä huolimatta.

Lämmin kiitos jokaiselle yhdistyksemme vapaaehtoiselle, niin entisille kuin nykyisillekin!