Viiksillä miehiä pelastamaan

9.11.2016

Marraskuussa kasvatetaan viiksiä ja pelastetaan miehet. Viiksikampanja Movemberin tavoitteena on kerätä varoja eturauhassyövän ja kivessyövän tutkimukseen. Kampanja haluaa myös herätellä miehiä kiinnostumaan omasta terveydestään huolehtimisesta. Vuoden 2016 kampanjasta kertyneet varat käytetään eturauhassyövän hoitoihin liittyvän elämänlaatutiedon saamiseen kansalliseen rekisteriin.  Tiedon karttuessa potilaalle osataan valita toisten sairastuneiden kokemusten pohjalta elämänlaatua parhaiten tukeva hoito.

Kampanjalla on hyvin yksinkertainen idea: miehet, Mo Brot, rekisteröityvät verkossa ja ajavat marraskuun alussa viikset ja parran pois. Sitten he kasvattavat viiksiään koko kuukauden ajan. Viiksien kasvattamisen lisäksi miehet perustavat oman keräyspottinsa, johon kannustavat lähipiiriään lahjoittamaan. Movemberissa on mahdollista lahjoittaa myös suoraan itse Movember-sivulla. Naiset, Mo Sistat, voivat osallistua Movemberiin perustamalla potteja, nostamalla ystäviensä potteja ja järjestämällä tapahtumia.

Australiassa vuonna 2003 alkanut Movember on levinnyt jo yli 20 maahan. Suomessa kampanjan toteuttaa tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa Syöpäsäätiö, jolle kaikki kampanjan lahjoitukset menevät. Nimi juontaa juurensa englannin kielen sanoista ”moustache” (suom. viikset) ja ”November” (suom. marraskuu).

Mukaan kampanjaan voit ilmoittautua mukaan  fi.movember.com -sivustolla vaikka et kasvattaisikaan viiksiä. Kampanjaan voi tehdä myös yleisen lahjoituksen. Movember-keräykseen ja Syöpäsäätiön eturauhassyöpärahastoon voi lahjoittaa ympäri vuoden.

Kampanjan kansainvälisestä toteutuksesta vastaa hyväntekeväisyysjärjestö Movember Foundation, joka ylläpitää verkkosivua www.movember.com