Vertaistuen kautta ystävyyteen

Tuuli Charalambous

Lahtelaiset Maija Inkilä ja Liisa Leinonen tutustuivat toisiinsa Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen eli Essyn neuvontahoitajan toteuttamalla Elämässä eteenpäin -kurssilla muutama vuosi sitten. Kyseessä oli rintasyöpäpotilaille järjestetty kurssi, joka oli molemmille hyvä kokemus.

”Siellä itkettiin ja naurettiin vuoron perään”, muistelee Maija.

Kurssi kesti kymmenen tapaamisen verran. Kun se päättyi, keksi Maija perustaa WhatsApp-ryhmän, jonka avulla kurssilla tutustuneet voisivat pitää helposti yhteyttä toisiinsa jatkossakin. Maija kysyi kurssikavereilta puhelinnumeroita ja kutsui heidät mukaan WhatsApp-ryhmään, jolle annettiin nimeksi Syöpissiskot. Siellä keskustellaan vilkkaasti edelleen.

Ennen korona-aikaa Syöpissiskojen kuusi jäsentä tapasivat toisiaan säännöllisesti kasvokkain, useimmiten kahvilassa. Porukalla on kokoonnuttu myös naisten illoissa ja pikkujouluissa sekä lähdetty retkille, kuten kulttuurimatkalle Helsinkiin. Yhdessä on myös mm. tehty retki Maijan kesämökin metsäpuutarhaan.

Maija ja Liisa miettivät, että sairastumisen alkuvaiheessa tiedonjano on usein suuri. Ammattilaisten tarjoamat ryhmät ja kurssit ovat heidänkin kohdallaan vastanneet tiedon tarpeeseen sekä tuoneet vertaistuen piiriin. Ja kun sairastumisesta on kulunut tovi, tulee monelle kaipuu myös erilaisen virkistystoiminnan pariin.

Ystävyys on luottamusta ja hyväksyntää

Joskus on helpompi puhua sairauteen liittyvistä asioista samanlaisia asioita kokeneiden kanssa. Vertaisten tavatessa toisiaan voidaankin puhua oikeastaan mistä vaan. Luottamus ja tuki on Syöpissiskojen WhatsApp-ryhmässäkin tärkeää.

”Ryhmässä tuetaan ja siellä saa uusia ajatuksia, ja välillä vinkkejä käytännön asioissa”, Liisa kuvailee.

Essyn Elämässä eteenpäin -kurssilla alun perin ystävystyneiden Syöpissiskot-porukan naisten toisilleen antama tuki on auttanut jaksamaan eteenpäin. Tällainen kurssilaisten oma, jokaisen vapaaehtoiseen osallistumiseen perustuva ryhmäytyminen kurssitoiminnan jälkeen on hienoa, vaikkakaan ei kovin tavanomaista. Yhteiset kokemukset ovat luoneet ystävyyden pohjaa.

”Ystävyys on sitä, että voi luottaa täysin toiseen ihmiseen. Ja se hyväksyminen… hyväksytään toinen toisemme sellaisina kuin ollaan”, kertoo Maija. ”Ja tasapuolisuus, että vuoron perään käydään läpi asioita. Eli jokainen saa vuoron.”

”Myös hiljaisempi ja syrjään vetäytyvämpi huomioidaan hyvin”, Liisa kertoo.

Syöpissiskojen ikäjakauma on noin 50-vuotiaista yli 90:n vuoden iän yli. Ikäeroista ei ole ollut haittaa, päinvastoin; ryhmäläiset ovat tulleet niin hyvin juttuun. Alunperin heitä yhdistänyt syöpäasia on puheissa usein mukana edelleen. Naiset ovat jännittäneet yhdessä, kun joku on odottanut testituloksia, ja eläneet ”hengessä mukana” niin pienemmissä kuin suuremmissakin huolissa, mutta toisaalta keskusteluihin mahtuu myös paljon iloja ja huumoria.

Voimaa luonnosta ja harrastuksista

Maija ja Liisa löytävät perheidensä, Syöpissiskot-naisten ja muiden ystävien lisäksi iloa esimerkiksi luonnosta. Molemmat ovat innostuneita puutarhanhoidosta. Maija kertoo mielensä rauhoittuneen puutarhassa silloinkin, kun hän kevätaikaan syöpädiagnoosin saatuaan odotti kesällä koittavaa leikkauspäivää. Myös liikunta on ollut kovasti hyödyksi. Maijan kohdalla esimerkiksi vesijuoksusta oli syövästä kuntoutuessa apua, ja Liisa kertoo, miten kuntosalikäyntien kautta löysi asahista itselleen uuden lajin.

Syöpään sairastuminen ei ole tuonut elämään pelkästään huonoja asioita, sillä kurssien ja harrastusten myötä on tullut uusia ystäviä. Sairastuminen saattaakin monelle tuoda elämään uudenlaisia näköaloja ja ajattelutapoja.

Liisalle myös taiteen tekeminen on tuntunut kuntouttavalta.

”Olen taiteeseen keikahtanut, kun jäin eläkkeelle”, Liisa kertoo harrastuksestaan. ”Teen nyt loppuun niitä töitä, mitkä on jääneet kesken.”

Liisa mm. maalaa ja piirtää. Töitä syntyy niin akryyliväreillä, kynällä kuin hiilelläkin. Liisa pohtii, että sairastumisen aikoihin taidekin taisi olla hieman tummempaa.

Ystävänpäivälle Maijalla tai Liisalla ei varsinaisesti ole suuria suunnitelmia; he pohtivat, että esimerkiksi soitto ystävälle voisi olla mukava juttu.

”Ystävänpäivä on joka päivä”, hymyilee Maija. ”Mutta WhatsApp laulaa ystävänpäivänä kyllä.”

Hyödyllisiä linkkejä:

Essyn kurssit ja ryhmät:

Kurssit ja ryhmät | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)

Essyn paikallisosastot:

Paikallisosastot | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)

Valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan 2021 löydät täältä:

Tukea kuntoutumiseen | Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)

Tietoa vertaistukihenkilöistä:

Vertaistuki | Etelä-Suomen Syöpäyhdistys (etela-suomensyopayhdistys.fi)

Huomaathan, että koronapandemialla on vaikutusta Essyn ja Syöpäjärjestöjen tapahtumien järjestämiseen.