LASTUJA – valokuvanäyttely 16. – 24.3.2019

5.3.2019

Galleria Veistosali, Nummenpään kyläkoulu, Leppälammentie 69, 01860 Perttula

Galleria avoinna klo 12–18, avajaiset 16.3 klo 12.00

Idyllisen vanhan kyläkoulun veistosalissa pidettävä valokuvanäyttely on kahden kuvaajan – Lauri Hakala ja Juha Huusko – tarina siitä kuinka pitkäaikainen harrastus saa uuden yllättävän käänteen ja kuvaamisesta tulee merkityksellistä ja voimauttavaa.

Lauri Hakala: ”Syöpädiagnoosin jälkeen valokuvaamiseni on saanut uusia ja syvempiä merkityksiä. Pitkän toipumisen ja jatkuvien kipujen keskellä valokuvasta on tullut tärkeä keino oman elämän hallintaan. Näyttelyn kuvani ovat autenttisia mustavalkokuvia ihmisten arjesta ja elinympäristöistä. Ne ovat samalla kuvia omista tuntemuksistani ja tunteistani.”

Juha Huusko: “Puhelin soi reilu vuosi sitten: Lauri tässä, hei, kuule… on syöpä. Lähdetäänkö kuvaamaan? – Tuosta hetkestä alkoivat viikoittaiset kuvausretkemme; kymmeniä kohteita, tuhansia askelia. Olemme kuvanneet ja keskustelleet kuvaamisesta, elämästä, arjesta. Matkan myötä kuvat ovat muuttuneet kuvia suuremmiksi. Niiden avulla voidaan jakaa jotakin, johon ei sanoja löydy. Jos Veistosalin lastut eivät puhu, niin toivon, että katsoja ainakin kuulisi niiden kuiskauksen.”

Lauri ja Juha ovat kumpikin harrastaneet valokuvausta useita vuosia. Lastuja on heidän ensimmäinen valokuvanäyttelynsä. Vanhan kyläkoulun veistosali maaseudun rauhassa antaa näyttelylle erinomaiset puitteet, jotka täydentävät kuvien sisältöä ja kuvaajien kokemuksia.

Näyttely toteutetaan yhteistyössä Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa. Näyttelyn kuvat ovat myytävinä ja myyntituotot lahjoitetaan kokonaisuudessaan ESSY:n toiminnan tukemiseen.

Toiminnanjohtaja Inge-Brit Barkholt:  ”Näyttely tulee vahvasti yhdistyksen missiota: Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta. Tämä on enemmän kuin kahden kuvaajan luoma valokuvanäyttely.

Näyttely on kertomus elämässä uusien ulottuvuuksien löytymisestä sairauden keskellä ja arjen ystävyydestä – yhdessä tekemisestä, jonka arvoa ei voi sanoin kuvata. Valokuvat ovat elämyksellisiä, niihin jokaiseen liittyy oma tarina. Tämä luo yhteisöllisyyttä kuvaajille, heidän lähiympäristössään ja laajemminkin.

Valokuvan äärellä on mahdollisuus uusien yhteisöllisten siteiden syntymiseen. Tämä antaa mahdollisuuden jokaiselle katsojalle elämyksellisyyteen, voimaantumiseen ja samalla sosiaalisuuteen – hyvään elämään ilman syöpää ja syövästä huolimatta.”

Tästä linkistä pääset lukemaannäyttelyesitteen kokonaisuudessaan