Tupakkalain 40-vuotisjuhlaa juhlistetaan Savuton Suomi -päivällä 31.5.2017

18.5.2017

Päivän teemana on Kiitos tupakkalaki! Päivän aikana kerrotaan tupakkalain saavutuksista ja  kiitetään siihen vaikuttaneita henkilöitä. Lääkintöneuvos Liisa Elovainio oli mukana toimeenpanemassa tupakkalakia 1970-luvulla.
– Ensimmäiseksi kaikille piti tehdä selväksi tupakkalain pohjimmainen tarkoitus: terveyden edistäminen – ei suinkaan halu kieltää ja rajoittaa kaikkea, toteaa lääkintöneuvos Liisa Elovainio.

Suomi kuuluu tupakkapolitiikan kärkimaihin EU:ssa ja maailmassa. Tupakkalain ansiosta meillä on muun muassa savuttomat työpaikat ja ravintolat, tupakkatuotteiden mainontakielto sekä tupakattomat julkiset liikennevälineet. Vuonna 2015 naisista tupakoi enää 12 prosenttia, miehistä 16 prosenttia.

– Sotien jälkeen Suomessa lähes kaikki miehet polttivat. Suomen tupakkalaki säädettiin vuonna 1976. Ilman lainsäädäntöä tupakointiluvut tuskin olisivat kääntyneet laskuun, huomauttaa verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

Etelä-Suomen Syöpäyhdistyksen tempaus 1.6.

Neuvontahoitajat ovat tavattavissa torstaina 1.6. klo 12-15 HUS Syöpäklinikan aulan Olka-pisteessä. He kertovat yhdistyksen toiminnasta potilaille, läheisille sekä henkilökunnalle. Neuvontahoitajilta saa myös vinkkejä ja tukea tupakoinnin lopettamiseen.

Savuton Suomi -päivänä järjestetään eri puolella Suomea tapahtumia ja tempauksia Savuton Suomi -päivän teemalla. Katso tarkemmat tiedot tapahtumista.