Voimaannuttavaa kirjoittamista ja valokuvausta läheisensä menettäneille ja vakavasti sairastuneille

20.2.2020

Kuoleman kättelemät –

Voimaannuttavaa kirjoittamista ja valokuvausta

Ryhmä läheisen menettäneille 23.–24.5.2020
Ryhmä vakavasti sairastuneille 30.–31.5.2020
Lapinlahden sairaalalla

Voiko omaa tai läheisen kuolemaa oppia hyväksymään? Miten voimme kohdata menetyksen? Miten käsitellä vakavan sairauden herättämiä tunteita? Mikä on elämän tarkoitus? Mitä kuolema merkitsee?

Kirjoittaja-kirjallisuusterapiaohjaajat Aija Salovaara ja Jenni Hurmerinta ovat ohjanneet terapeuttisia sanataideistuntoja palliatiivisilla ja saattohoito-osastoilla sekä syöpäpotilaiden ryhmissä vuodesta 2016 alkaen. Matkan varrella he ovat kohdanneet lukemattomia tarinoita elämästä ja kuolemasta. Työpari järjestää tämän vuoden toukokuussa kaksi viikonloppukurssia, joista toinen on suunnattu vakavasti tai parantumattomasti sairastuneille ja toinen perheenjäsenen, ystävän tai kenet tahansa itselle tärkeän ihmisen menettäneille.

Terapeuttista kirjoittamista ja voimaannuttavaa valokuvausta yhdistävillä kursseilla osallistujat saavat tilaisuuden käsitellä kokemuksiaan, ajatuksiaan ja tunteitaan turvallisessa ja luovassa ilmapiirissä suullisesti ja kirjoittamalla. Harjoituksia puretaan ohjaajien vetämissä ryhmäkeskusteluissa lempeässä hengessä. Kukin osallistuja saa itse päättää kuinka aktiivisesti haluaa ottaa osaa keskusteluihin. Tavoitteena on tarjota helpotusta, vertaistukea ja merkityksellisyyttä haastavien teemojen äärellä.

Aija ja Jenni työstävät parhaillaan monitaiteellista teosta, joka käsittelee kuoleman kohtaamista. Se tulee koostumaan sekä osallistujien omista teksteistä että ohjaajien istuntojen pohjalta tuottamista runoista ja esseistä. Teos tarjoaa aitoja puheenvuoroja sairauden, elämän ja kuoleman ääreltä. Kaikki ryhmissä jaettu on täysin luottamuksellista, mutta osallistujat saavat kuitenkin halutessaan tilaisuuden ottaa osaa monitaiteelliseen teokseen.

Ryhmät ovat maksuttomia ja niiden ikäraja on 18 vuotta. Osallistuminen ei vaadi ennakkoosaamista tai tietämystä kirjallisuusterapiasta, kirjoittamisesta tai valokuvauksesta. Kurssit ovat osa Suomen Mielenterveys ry:n Mental Health Art Week -tapahtumaa  https://mieli.fi/fi/tapahtumat/mental-health-art-week-2020

Ilmoittaudu lähettämällä sähköposti osoitteeseen aija.salovaara@gmail.com. Kerro viestissä yhteystietojesi ohella muutamalla lauseella itsestäsi ja siitä, miksi haluat osallistua ja mitä toiveita sinulla on ryhmän suhteen. HUOM: Kumpaankin ryhmään otetaan mukaan kymmenen ensimmäiseksi ilmoittautunutta, ja toivomme osallistujilta sitoutumista molempiin tapaamisiin.

Ryhmät kokoontuvat Lapinlahden sairaalan pylvässalissa (3 krs.) Sururyhmä läheisensä menettäneille 23.–24.5.2020 klo.10.00–16.00. Ryhmä vakavasti tai parantumattomasti sairastuneille 30.–31.5.2020 klo.10.00–16.00

Ryhmien järjestämistä sekä tulevan monitaiteellisen teoksen toteuttamista ovat tukeneet Suomen Syöpäyhdistys, Suomen Kulttuurirahasto, Kordelinin säätiö, Wihurin rahasto, Kansan Sivistysrahasto, Jokes ja Kirkon Mediasäätiö.

Mielenkiintoista nähdä, miten voi käydä

sitä ei voi sanoin kuvailla miltä tuntuu, kun kuolema pitää kädestä

kun tulee tyhjiö, kaikki pysähtyy ja täyttyy

tää on aika jännä tää ympyrä – katson tän loppuun